skönlitterärt

Aprillyrik dag 13 – Spådom

Du kommer möta
en lång mörk främling
Han kommer ta dig med storm
och ni kommer ha
hus och barn tillsammans

Jag hade inte ord för det då
men inser i efterhand
att jag tänkte:
så begränsande

Istället träffade jag
en flicka med blått hår
och silverring i näsan
en pojke
vars mascara
aldrig ville sluta rinna

Jag träffade
en cirkusdirektör
(sedan länge pensionerad)
som bjöd på kringlor
och visade fotografier
av elefanter och jonglörer

Jag mötte
en kvinna som
log som Marilyn Monroe
skrev som Emily Dickinson
och efterlämnade kyssbeströdda brev
innan hon kastade sig framför tåget

Ett barn med mörkbruna ögon
som hette Sofia
och talade spanska
(jag kan inte spanska)

Jag träffade
en musiker som doftade kanel
och spelade blues
en annan som smakade lavendel
och spelade fiol

Jag mötte
en späd blond främling
som blev en späd blond älskare
som blev en späd blond före-detta
och vi var båda nöjda

Ett rödhårigt yrväder
som reste världen runt
var gång hen var i stan
knackade hen på
och lämnade mig sedan
förvirrad och förälskad
bara lite förtvivlad

Ett par tvillingar
de vackraste jag sett
Senare fick jag veta
att de rymt ur en roman

– och faktiskt

en lång mörk främling
som tog mig
inte med storm
men med ömhet

Vi delade hus
(inga barn)
och om kvällarna
lärde han mig spanska

Dagens prompt var att skriva en dikt utgående från lyckokakor och deras spådomar. Jag valde den mest typiska spådom jag kunde komma på.

3 kommentarer på “Aprillyrik dag 13 – Spådom

Lämna en kommentar