Aprillyrik dag 12 – Systra mi

Mitt tidigaste minne:
springa i sjukhuskorridorer
en nyfödd knubbis
som ska komma att bli
längre än jag

Vi delar rum
smygsover i samma säng
blicken på klockan:
20:59 till 21:00
Önska dig något

I mitt liv
har hon alltid funnits

Om somrarna
spelar vi kort
tills korten tar slut

Efter kraschen:
kunde inte tala
inte hålla en penna
men skrev med fingret
i min handflata
XXXXXXXXde första och viktigaste orden

Folk blir förvånade
Ni liknar inte alls varandra!
Vi råkar bara ha
samma föräldrar
samma familj

samma släkt
samma liv och blod
Jag är inte
om hon inte är

Kaffe och apelsinjuice
solglasögon mot morgonen
och ut ur det öppna fönstret
(där vi langade koppar och glas):
One day, baby, we’ll be old…

Knöliga kuvert på posten
med gåvor och bilder på grisar
textmeddelanden med citat
ur sånger vi skrattar åt

små små tecken till tröst
när vi är ifrån varandra

Kom och sjung!
säger hon
Jag har lärt mig
en ny låt på piano

Vad som helst
tänker jag
vad som helst

Till min syster J, med oändlig kärlek.

9 kommentarer

Filed under skönlitterärt

9 responses to “Aprillyrik dag 12 – Systra mi

  1. Ma

    Och jag gråter när jag läser den 💕 (Du vet ju hur jag blir) Så fin och rymmer så mycket. Bevarar den längst inne i mitt hjärta.

  2. That is BEAUTIFUL one. The poem AND having someone like this. Such love.

    • Thank you so much! I cannot even imagine my life without my little sister, and had to somehow transform that feeling into a poem.

      • I have sisters (and on top of that a brother, ain´t I lucky), so I really understand and love that poem. (However I originally visited your page to read your ”day 12 INDEX poem” and at first was a bit disappointed you skipped that one). But no, this one is charming and it reads love :-).

      • I try to at least give every day’s prompt a chance, but if I don’t get inspired (or, in day 12’s case, don’t own a book with an index), I let my imagination flow free and see what happens!

      • Yes, I wasn´t able to follow today´s one either. Too much counting for me :-).

Kommentera

