dagbok

Addan

Jag drömde den finaste drömmen inatt. Jag drömmer att jag flyttar in i en ny lägenhet. I grannlägenheten bor en familj eller något slags kollektiv på tre-fyra personer.

Jag blir blixtförälskad i en av dem. Hen heter Addan och är kort och liten med svart, spretigt hår. Min flytthjälp märker hur betagen jag är av min vackra granne, motsätter sig bestämt att jag ska bära flyttlådor och knuffar istället in mig genom grannlägenhetens öppna dörr, där Addan och hens sambor står för att önska mig välkommen. Addan visar runt mig i deras lägenhet, och medan jag lyckas slita blicken från hens mjuka, stora leende inser jag att det finns två små trädörrar som förbinder våra lägenheter med varandra.

Det mest fantastiska är att Addan blir lika kär i mig, lika snabbt. Ni vet, stormande kärlek vid första ögonkastet, med vetskapen om att detta är början på något nytt. Jag ser det i hur hen tittar på mig, i hens sätt att närma sig mig. Långsamt. För mellan oss ligger inte bara kärlek, utan också den underbara känslan av självklarhet – att det är menat att vara vi två.

3 kommentarer på “Addan

  1. En UNDERBAR dröm. Eftersom man säger att alla personer i drömmen är du själv, kan det väl bara betyda att du accepterar och älskar den du är. Jag tänker på ditt föregående inlägg.
    Drömmen säger också att en förändring kan vara bra och att du helt säkert kommer att möta en själsfrände. Du är på väg…
    Kram! :)

    1. Oj, jag har inte hört tanken om att alla personer i drömmar är en själv, men det låter ju onekligen mycket spännande i det här fallet!

      Jag brukar ha väldigt svårt med förändring (trots att det ju kan vara till det bättre), men förstår också att det är nödvändigt med förändring. Som mitt liv ser ut just nu kunde jag må bra av en förändring, en rörelse mot något nytt – kanske nya människor? – men det är knepigt då jag är så bekväm av mig och rädd för omställningar. Tack för din kommentar, den ger mig kraft att orka idag! Kramar!

  2. Jag jobbade mycket med mina drömmar när jag gick i terapi och då lärde jag mig att drömmar är ditt undermedvetna som talar till dig… så du talar till dig själv. I dig finns ju olika sidor… den kvinnliga, den maskulina, det mörka, det ljusa etc. som gestaltas av olika personer i drömmen. En dröm kan upprepas tills du förstår vad den vill säga dig. Känslan när du vaknar är också viktig. :)
    Jag skrev upp en massa drömmar och målade några.
    Kram!

Lämna en kommentar