skönlitterärt

Allvarligt talat – fånga februari #1

Allvarligt talat, vem
har ro att skriva dikter
när en oväntad storm
slår ut strömmen
och knäcker lärkträd över vägen
– jag skulle ändå ingenstans.

Men allvarligt talat, vem
har råd att skriva dikter
när timlönen knappt täcker
priset för ett kilo smör.

Men a l l v a r l i g t talat, vem
har ens ego nog att skriva dikter
när Edith redan gått till fots genom solsystemet
när Lars Huldén avlossat hagelskott
mot kristallkronan på lyrikens allvarskammare.

Poeterna i sin likvaka har tystnat,
tystats,
och jag sopar lika tyst upp prismorna,
rasslande över skyffeln

men efteråt
bjuder faktiskt Lars på kaffe,
pannkokat på vedspis, som det ska vara,
och visar uppriktigt intresse
för min lilla lyrik.

Bloggaren Underbaraclara har en årlig utmaning vid namn ”fånga februari”, där varje dag under februari ges ett eller flera ord som utgångspunkt för något kreativt. Oftast är det bilder på Instagram som gäller, men jag fick inspiration för att skriva något Vi ska se om jag fortsätter under resten av månaden!

I dag är det dessutom den nyhedniska högtiden Imbolc, även känd under många andra namn, såsom Brigids dag. Brigid var en gudinna som bland annat förknippades med poesi, så medan jag åt min traditionsenliga första februari-grodbakelse läste, tänkte och skrev jag poesi.

4 kommentarer på “Allvarligt talat – fånga februari #1

  1. Passar ju verkligen fint att skriva dikter till Underbaraclaras ord. Jag använder ju bilder på Instagram, men texterna under blir gärna små reflexioner.

Lämna en kommentar