Tisdag

Det är tisdag förmiddag och jag sitter på den lokala Fpa-byrån, efter att ha promenerat dit då jag inte fick upp cykellåset. Tänker arga tankar, men tänker sedan också lite mer konstruktiva tankar: en droppe maskinolja på nyckeln nästa gång, så kanske låset vill samarbeta.

45 minuter får jag vänta, för att få veta att blanketten som jag hade med och ifylld, enligt tidigare instruktioner från Fpa, inte duger och att jag behöver göra nya ansökningar på nätet. Ansökningar om stöd jag vet att jag kommer bli nekad, och när jag går hem igen är jag arg och hungrig och svettig och tänker att det var nog som fan att alla inblandade parter ska göra onödigt jobb.

Men sedan ringer en vän, oväntat men välkommet, ber om natthärbärge och mutar in sig med trattkantareller och tranbär. Jag får duscha och äta pasta med avokado och oliver, och snart är jag en bättre version av mig själv igen.

På jobbet är det lugnt, jag paketerar ljus efter ljus, för det kommer behövas när julruschen närmar sig. Jag glömmer bara en sak när jag ska räkna och bokföra kassan, och när jag knackar på hemma hos mig själv är min vän där och släpper in mig. Tror visst det är första gången någon annan släpper in mig hos mig själv.

Så medan jag duschar (igen) handlar min vän grädde och lök, vi lagar middag av trattkantarellerna och tranbären (spagetti med svampsås) och öppnar en vinflaska. Det är trevligt och maten är god och vinet är lättdrucket. Till efterrätt blir det turkisk yoghurt blandad med vispad grädde, tranbär, kanel och honung; te ur min nygamla teservis med en kanna som jag inte hunnit prova tidigare.

Vi funderar på att fara ut på en öl. Kvällens frivilliga tema: Goth Girl Extraordinaire. Medan vi dricker vårt vin och funderar kommer mer folk hit, jag kokar kaffe och bjuder på whisky, och hur det nu går till så slutar det med att vårt lilla gäng sitter och dricker i min soffa istället för på pub. Vi talar lajv och dataspel och liv, i något skede övergår den lugna bakgrundsmusiken i Emilie Autumn, det står använda små tekoppar på alla bord, en till vinflaska öppnas, och när den sista gästen sent omsider lämnar huset diskar jag bort alla tekoppar och kexfat och tänker att såhär bra dag trodde jag mig inte få när jag, svettig och arg, väntade på Fpa-byrån.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Tisdag

  1. Ah, FPA – den underbara blodtryckshöjande enheten. Smidig som ett kylskåp med en personal som till stora delen skulle förtjäna att drabbas av pesten. Sisådär som arbetskraftsbyrån också.

    Sedan finns det ljusglimtar i mörkret, till exempel jobline erbjöd jättefin service på svenska. Och jag har mitt nuvarande jobb att tacka en tant vid arbetskraftsbyrån för. Så ge inte upp, det finns trevliga byråkrater också!

    Och så roligt att höra att du ändå lyckades svänga en tröttsam dag till något positivt. Vin och vänner och ljus, vad är väl bättre än det? Hoppas du får ta hem av era produkter också :)

    • Jag intalar och intalar mig att Fpa ju i grunden är fantastiskt, och att folket där nog vill göra sitt jobb. Men då det lite för ofta går fel, och sen har man ångest över fönsterkuvert som ligger på hallmattan.

      Nu ska jag fylla i alla de där blanketterna.

      • Lycka till! Du är nog långt ifrån den enda med ångest över FPA. Sannerligen. Jag känner inte en enda som studerat som inte skulle ha haft ångest över FPA.

      • Tack! Jag har faktiskt bokat telefonrådgivning nästa vecka, för att få hjälp med att reda upp allt rådd…

Kommentera

