Roma

Utdrag ur min resedagbok:

”En första notering: Rom luktar. Jag vet inte om det är så med alla städer, och jag bara har glömt det, men Rom var en luktens stad: sura och unkna badrum där vi bodde, rök, svett, sopor på gatan. Men också dofter: varm pasta, vittvin, smör, nybakt bröd, änglatrumpeten, den enorma vid granngårdens port.”

Alla bilder är tagna av systra mi.

Den första dagen gick vi 13,6 kilometer – till och från Trastevere, stadsdelen ”på andra sidan Tibern”. Där doftade det av rosor utanför Santa Cecilia-basiliskan, vinet serverades i portioner om 25 cl och kostade två euro glaset.

På kvällen gick vi 5 km till.

Petersplatsen framför Peterskyrkan och köerna in till Vatikanmuseerna var absurda. Kan det ens löna sig att köa så där länge för Sixtinska kapellet? Nej, tänkte mig syster och jag, och drack cappuccino medan föräldrarna stirrade upp på frescomålningarna (de hade förköpta biljetter, förstås).

22690690_10155830267952767_653862889_o

Vi hade 96 trappsteg upp till lägenheten, vilket också innebar att vi hade takterrass. Där dukade vi upp till lunch en dag.

Vi drack vittvin och cappuccino och åt pasta varje dag. Jag har ätit ravioli med ost och ravioli med smör och salvia, vegetarisk lasagne med zucchini och ost, risotto med ost och risotto med svamp, samt pizza i olika utföranden. Och gelato, förstås. Precis allt var utsökt. Jag skojar inte.

Hårdost med honung. Så gott att man vill skrika.

Vi har sett allt det där man borde se (ja, allt förutom Sixtinska kapellet, då): Petersplatsen. Forum Romanum. Castel Sant’Angelo. Il Vittorio. Colosseum. Pantheon. Spanska trappan. Fontana di Trevi. (Jag kastade en slant över axeln, men glömde att man inte fick titta efter.) Vi el-cyklad runt staden med en charmig holländsk guide som bodde i Rom för att fulfill a dream.

Peterskyrkan, sedd från Petersplatsen.

Forum Romanum, sett ovanifrån.

Il Vittorio. Av de ogillande romarna kallat ”Bröllopstårtan” eller ”Roms löständer”. Byggdes på 1800-talet, den antika stilen till trots. Den på bilden lilla statyn av Italiens första kung till häst är i verkligheten enorm. Kungens mustasch är en meter lång, och i magen på hästen har hållits middag för 20 personer.

Fontana di Trevi.

Det märktes att vi alla saknade syrrans hund Nisse, för varje gång vi såg en hund blev vi extra glada. I parken Villa Borghese vimlade det av hundar, så det gjorde parken extra bra. Plus solnedgången, grönskan, och damen i 1700-talskrinolin som kom gående emot oss.

IMG-20160824-WA0001

Nisse som liten valp ♥

En helt annat notering: en kväll här när jag kommit hem behövde jag en riktigt traditionell filmkväll. Jag bäddade ner mig i sängen, åt Ben&Jerry’s cookie dough och såg Änglar och demoner, av den enkla anledningen att den utspelar sig i Rom.

Det visade sig att det jag mest suktade efter var Ewan McGregor i sin fantastiska prästdräkt. Svart, blankt siden som sitter precis rätt.

Så kan det gå.

4 kommentarer

Filed under okategoriserat

4 responses to “Roma

  1. Åh, Rom, underbara Rom! Man ska ALLTID boka biljetter till vissa av Roms sevärdheter i förväg, så slipper man förbi kön :) Det är till exempel Vatikanen, Forum Romanum och Castel Sant Angelo. Nästa gång ska ni besöka de fantastiska Trajanus marknaderna och Roms näststörsta kyrka en bit utanför stan, båda två är sådana som turisterna inte riktigt hittar till :)

    • Japp, vi hade bokat i förväg till allt vi var intresserade av (elcykeltur för hela familjen, Vatikanen för föräldrarna). Rom överraskade verkligen positivt! :)

  2. Hans Palm

    Turgumma, som fick uppleva Rom så grundligt! Själv bytte jag plan flera gånger i Rom, när jag på uppdrag av SAAB, min arbetsgivare, var nere i södra Italien (Nardo och Porte Cesario). Tyvärr så hann jag aldrig se annat än flygplatsen! Kanske, om jag blir bättre i skick, ska även jag se Rom som turist innan jag lägger mig med näsan i vädret. Kramar!!

    • Ja, vi är mycket lyckligt lottade med föräldrar som tycker om att resa! Om du har möjlighet är nog Rom värt ett besök Hoppas du snart är i bättre skick :) Kramar tillbaka!

Kommentera

