Att skapa och ha roligt tillsammans

Lekte du någonsin fantasilekar som barn? Låtsades vara prinsessa, stenåldersmänniska eller Simba ur Lejonkungen tillsammans med dina vänner? Då har du i princip lajvat!

Jag lajvar rättskipare på ett fantasy/sci fi-lajv år 2011.

På begäran (åh, vad fint med läsare som kommer med önskemål och förslag!) så kommer här en introduktion till lajvande. Den är kort, på inga sätt komplett, och ganska spretig – hur svårt är det inte att objektivt förklara något som man har levt i elva år? Men kommentarsfältet är öppet för frågor och klargöranden. Alla bilder är lånade från Elorias lajvgalleri.

Mir av Bergsfolket. Från lajvet ”Ochri Drömsångare” år 2014.

Låt oss börja med att få ordning på begreppen. På svenska talar man om lajv eller, mindre vanligt men kanske mer förklarande, levande rollspel. Lajv är förstås en försvenskning av det engelska ordet ”live”. På engelska heter lajv oftast larp, en förkortning av ”live action role-playing”. På finska används larppi, från den engelska termen.

IVS3_018

Mitt första lajv år 2006. Jag var 15 år, spelade tjuven Runa och hade ingen aning om vad jag höll på med.

Själva verbet att syssla med lajv heter lajva (eng. to larp, fi. larpata). En person som håller på med lajv är en lajvare (eng. larper, fi. larppaaja).

”I grund och botten handlar lajv om att skapa och ha roligt tillsammans”, står det i introduktionen till Elorias allmänna lajvregler. Det är en mycket bra mening, måste jag tillstå, fastän jag själv varit med och skrivit lajvreglerna.

Pigan Inessa, från ett värdshuslajv i en fantasyvärld år 2013.

Att lajva är att tillsammans med de andra deltagarna skapa och spela en historia. Det finns oftast en utgångspunkt, en bakgrundshistoria och färdiga karaktärer, men det finns inte färdigskrivna manus eller repliker, utan när lajvet börjar så improviserar man fram historien vartefter. Ett lajv kan variera väldigt mycket i deltagarmängd och tid. Vissa lajv har bara en handfull deltagare, andra har tiotals (eller utomlands, till och med hundratals). Ett lajv kan pågå i en halvtimme, eller över en hel helg. Ett lajv kan lajvas i ett enda sträck, eller spelas i flera olika episoder med pauser emellan.

Adelslajvet ”Den objudna gästen” år 2010. Här samsas adelsfolket, tjänstefolket och underhållarna på samma bild.

Beroende på lajv kan lajvet, och därmed historien, vara mer eller mindre ”styrd” i en viss riktning. Som exempel kan tas Vintervind, det postapokalyptiska lajvet jag deltog i för en tid sedan. Där visste alla spelare att lajvet kommer avslutas med att lägret splittras, att det är dit vi är på väg – sedan var det upp till oss att välja hur vi spelade för att komma dit. Som Karin Boye skriver i sin kända dikt I rörelse:

”Nog finns det mål och mening i vår färd –
men det är vägen, som är mödan värd.”

Det går inte att titta på ett lajv. Det är något jag ibland får höra av icke-lajvare: ”Åh, det låter nog väldigt roligt, men jag skulle inte vilja vara med själv, utan mera titta på?”. Och jag tänker alltid: det går inte. Enda vägen att uppleva lajv är att själv delta, att själv rollspela. Sedan kan ens karaktär förstås vara mer eller mindre aktiv, mer eller mindre, men till skillnad från till exempel teater så påverkar din närvaro, din karaktär, ditt agerande lajvet. Det går inte att ta del av ett lajv utan att delta i ett lajv! Med detta sagt: det går heller inte att lajva ”fel”. Din tolkning av din karaktär är alltid rätt tolkning.

Min tolkning av varulven Ylva år 2010.

Det går att lajva i många olika genrer. Det som många känner till är medeltida fantasy-lajv, men det går också att lajva till exempel adelslajv, framtidslajv i rymden, vampyrlajv, gangsterlajv i modern tid, eller postapokalyptiska lajv.

Izobel deRohjan, en karaktär som jag faktiskt har spelat två gånger. Här år 2013 …

… och här år 2015! Fast då hette hon Izobel deBorev, eftersom många omvälvande saker hade hunnit ske i lajvvärlden mellan de två lajven.

Man kan lajva piratlajv, lajva karaktärer ur en existerande fiktion (till exempel ur Neil Gaimans Sandman-serie), skräcklajv i high school, eller schackpjäser i ett schackspel. Eller vad som helst. Klyschan att ”fantasin sätter gränser” är mycket gällande i lajv.

I mitten, i hatt: min karaktär Jane Dawson, piratkapten över skeppet Captain’s Bloody Victory, här med sin besättning.

Delirium, Death och Desire (från Neil Gaimans Sandman-serie) på ett lajv år 2011.

Vitt torn hugger ner en svart bonde under ett schacklajv år 2010. I bakgrunden skymtar bland annat svart drottning och svart kung.

Om lajv intresserar, om någon vill veta mera eller kanske till och med delta i ett lajv, så finns det bra information på Elorias hemsida. Finlands Svenska Rollspelsförening Eloria rf är den enda finlandssvenska rollspelsföreningen, och min hjärteförening sedan år 2006.

Några utmärkta länkar, som säger saker bättre än jag:

Vad är lajv?
Nybörjarguide för lajvare, steg för steg.
Lajvordlista.
En bild säger mer än tusen ord?

2 kommentarer

Filed under okategoriserat

2 responses to “Att skapa och ha roligt tillsammans

  1. Spännande. Som utomstående är det inte så lätt att få grepp om vad exakt ett lajv är när man inte själv deltagit i ett. Min tanke har också varit att det skulle vara spännande att titta på, men jag förstår ju nu då av din text att så enkelt är det alltså inte. Ja, jag får ta och läsa dina länkar och ta mig en funderare.

    Som utomstående tycker jag åtminstone att du ser ut att ha passat väldigt bra som piratkapten :)

    • Jag rekommenderar varmt länkarna, de är mycket mer strukturerade och informativa än vad min virriga text är :D Varmt välkommen med på lajv någon gång, om det lockar!

      Och tack! Jag tyckte väldigt mycket om att spela piratkapten. Det är alltid lite extra spännande att spela en ledarroll, för enda sättet att få auktoritet och hög status är om de andra spelarna faktiskt ”ger” dig status och spelar på att du står över dem i rang. Jag är glad att säga att alla i Jane Dawsons manskap respekterade henne som den kapten hon var :)

Kommentera

