okategoriserat

Veckans blogglista: Filmer

Filmdags! Trots att – eller kanske just för att – jag mestadels ser på teveserier numera, så vill jag fylla i Sevendays veckolista.

Ett minne, som egentligen är många minnen i ett:

Fredag kväll. Vi går på högstadiet, eller har nyss börjat gymnasiet, och vi fem flickor har bestämt för att träffas, eftersom varje dag i skolan helt klart inte är tillräckligt. Träff på Filmtown för att tillsammans bestämma vilken film vi ska hyra. Det kan ta ett tag.

Sedan far vi hem till en av oss (ofta den som bodde i centrum), där vi lagar mat – chili con carne, eller någon slags gryta, eller kanske steker plättar? – och lyssnar på The Ark eller Hanoi Rocks från cd-spelaren. Efter maten sätter vi oss framför teven – i soffan, på golvet – och äter godis medan vi ser på den hyrda filmen.

Så minns jag mina fredagskvällar som tonåring.

Jag tycker att filmer är: nöjsamma, men med en mening. Jag ser sällan ”hjärndöda” filmer bara för sakens skull.

Den bästa film jag sett: Billy Elliott är en av favoritfilmerna som har hållit genom åren. Kontrasterna, musiken, all den missriktade välviljan och dessutom arbetar-England. Det är något med arbetar-England som alltid får mig.

Bio eller hemmamys: Båda! Jag är väldigt förtjust i hela fenomenet med bio: köpa biljetter, godis i väskan, stor duk och bra ljudsystem, väntan i mörkret, reklamen, och så… ! Men under hemmamys kan man ta passliga wc- och glass-påfyllar-pauser, och dessutom se om scener som är extra bra. Och diskutera med sitt eventuella filmsällskap, förstås.

Den här filmen borde aldrig ha gjorts: Det finns helt säkert filmer som aldrig borde ha gjorts, men den första jag kommer att tänka på är Evil Dead 2 från 1987. Jag har aldrig sett Evil Dead 1, men är ganska säker på att den heller aldrig borde ha blivit gjord. En av de stora missarna som mina vänner och jag gjorde en fredagskväll i Filmtown för många år sedan!

En film som berört mig: Jag är en väldigt lättrörd filmmänniska och gråter floder, speciellt på bio. Två filmer som jag har suttit och stortjutit åt i biosalongen är Brokeback Mountain och Pride (det var det där med arbetar-England).

En av scenerna som alltid får mig att gråta. (Inser först nu att de båda filmerna är queerfilmer, hah!)

Mitt bästa biosällskap: Någon som är entusiastisk och har tålamod med mina snyftningar, gapskratt och högljudda flämtningar, och som har tid och lust att diskutera filmen efteråt. Min vän Johanna är utmärkt biosällskap.

Det bästa att äta framför en film: Ben & Jerry’s cookie dough. Speciellt framför Captain America-filmer.

Hen skulle spela huvudrollen i filmen om mig: Tilda Swinton. Hon skulle få mig att verka så cool!

Den senaste film jag såg: Tror faktiskt det var Dunkirk på bio med moffa, pappa och syster. Det var en bra bioupplevelse. Filmen var inte som jag hade tänkt mig, men resten (godiset, mörkret, väntan) var precis som det skulle.

 

2 kommentarer på “Veckans blogglista: Filmer

  1. Jag gillar Evil Dead-filmerna. :D De är vad jag brukar kalla ”ölfilmer”, de är precis lagom korkade. (Mina ”värsta filmer” är ändå 100 Girls, för den upplevde jag som en direkt förolämpning i sin handling och sina karaktärer.)
    Men om du inte gillade tvåan så rekommenderar jag inte ettan. För medan tvåan är ”om Loony Tunes fick för sig at göra en skräckfilm”, vilket gör den korkad på ett bra sätt, så är ettan bara en rak skräckfilm, vilket inte är lika intressant.
    Det är mera intressant där att läsa om storyn KRING Evil Dead 1:an, liksom hur Sam Raimi och hans vänner samlade ihop pengar för det av släktingar och vänner, hur alla specialeffekter gjordes, hur de körde ut till stugan på helger för att filma där och var de sov då de gjorde det och vad som hände med stugan sen osv.
    Se den om du är intresserad av filmhistoria och gerilla-filmande, men annars så tja… Och se för sjutton inte remaken från 2014, den är SÄMRE! Yes, I said it, SÄMRE än original-ettan!

    Jag ska stjäla denna lista! :D

    1. ”Ölfilmer” är definitivt inte i min smak, och skräckfilmer är inte heller riktigt min grej. Dessutom är jag väldigt kritisk när det kommer till specialeffekter och hur de åldras – så Evil Dead var nog nitlotten i precis alla kategorier för mig :D

Lämna en kommentar