Sommarledigt

Det är sommar igen. Jag vet inte hur det hände. Det var april hur länge som helst, maj drog ut och juni överrumplade, och sedan blev det plötsligt sommar. Det är som om det alltid ha varit sommar, samtidigt som jag inte alls hänger med.

Denna sommar har jag en ny taktik. Det behövs en sådan, insåg jag, efter tre dygn med konstant, lamslående ångest och panikgråt. När man googlar symptom för utmattning och bockar av alltför många punkter. När man gråter i telefon med först en vän och sen med mamma och inser att man ännu kan vända det.

Taktiken är enkel: vara ledig precis hela tiden jag inte jobbar. Bedrägligt enkel, kan tyckas, men jag tror den fungerar. Att äta frukost i solen innan en arbetsdag är också frukost i solen. Jag behöver inte vara ledig hela dagen för att kunna vara ledig stunder. Och jag har avbokat, avböjt och avstått från allt som tar men inte ger. Skapar ledighet och rum och tid, sådant som jag så desperat behöver. Inte ens bara vill ha numera, utan behöver. För att inte behöva googla de där symptomen igen.

I grunden är det väl: vara snäll mot sig själv. Göra det som jag vill. Inte racka ner på mig själv. Inte tro att det bara finns ett sätt att göra sommar på, och att jag måste göra den som jag alltid ha gjort den. Flexibilitet, omvärderande, alltid tillåtelse att göra om. En tilltro att allt blir bra.

Hälsa på kaninerna. Dricka kaffe i solen. Eller dricka kaffe inomhus fastän det är soligt ute. Sitta framför datorn om jag vill det. Dra upp brännässlor om jag vill det. Sova där jag vill, äta det jag vill. Vila, tillåta, bejaka. Hela tiden, i tanken och i handling, återkomma till det jag redan vet: det är okej. Allt är okej.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Sommarledigt

  1. Vännen – jag blir så ledsen när jag läser om panikgråt och ångest. Din taktik, att du får vara ledig när du inte jobbar, tycker jag ändå låter som en utmärkt taktik. Jag har också under de gångna dagarna börjat sätta stopp för mig själv; nej, du sitter nu 20 minuter och läser en bok istället för att fnatta omkring och sätta igång 15 tvättmaskiner och plocka, plocka, plocka.

    Och att äta frukost i solen och hänga med kaninerna när du kan låter som en plan. Har du en djurvän du kanske kan bjuda in till övernattning? Jag sov med vår tidigare hund en sommar, han följde troget med mig varje natt till min lilla stuga. Jag blir fortfarande så rörd när jag tänker på det, för efter det sov vi inte tillsammans mer. Men den sommaren märkte han att det behövdes och det var ett mycket större stöd än vad jag kunde förstå. Så djurvänner i alla former uppmuntrar jag varmt, de är så mycket mer förstående och ger så mycket mer än vad vi någonsin förstår. Om jag inte missminner mig har ni ju katter?

    Kanske du också måste bli bättre på att unna dig själv de där 20 minuterna med en bok, hur svårt det än är. Kanske du får öva dig på att bara läsa böcker som får dig att må bra, så som böckerna om Mumintrollen, Harry Potter, eller vad som helst, bara det känns bra i magen. Kanske du också får slänga upp benen i solen och bara känna hur den värmer dig medan du sitter där. Det finns så mycket att njuta av på sommaren och det är så inte värt att låta ångesten förstöra din alldeles egna sommar.

    • Tack för din omtänksamma kommentar! Jag övade mig senast idag på att sitta i solen och läsa, istället för att, som du skriver, ”plocka, plocka, plocka”. Tackade också nej till ytterligare ett språkgranskningsuppdrag, för även om det är vad jag kan och vill jobba med så fungerar det inte att konstant ha såväl sommarjobb på museum som korrekturläsningsjobb om kvällarna. Då blir den lediga tiden där emellan alltför kort.

      Djur finns det många att ta till, kaniner på villan och systerns hund att låna ibland (idag, till exempel). Små varma pälslimpor som man kan klappa och gosa med – eller om inget annat städa kaninburen åt, så får man arbeta med kroppen och inte huvudet hela tiden!

      • Den lediga tiden blir nog kort med två jobb, inte minst under sommaren. Kanske du kan ta emot nästa jobb, efter att ha fått andas litet? Det kommer nya chanser och vår sommar är kort. Två jobb kan du ha i november, men unna dig att njuta litet av vår korta och vackra sommar.

        Skönt att höra att det finns många djur, tydligen kom jag fel ihåg gällande katterna, men så fint att du får låna din systers hund. Bara att ha en annan varelse bredvid som behöver en, det är redan en viktig känsla. Någon att mata, städa buren åt, gosa med och känna värmen från en annan kropp, det är lycka.

Kommentera

