Vasa-Sthlm-Mariefred

18739893_1222111297899999_8576521860525614713_n

Maj månad hade varit sanslöst späckad, när jag en tidig fredagsmorgon satte mig på ett plan till Stockholm för en minisemester.

20170526_132452

Där möttes jag av min kära vän J. Hon bjöd mig på frukost i Gamla stan. Sedan gick vi i alla bokhandlar hon kände till. Inte en enda bok köpte vi (även om jag var sugen på den ovan), men det är ju heller inte alltid meningen med bokhandlar. Däremot köpte jag viol-lakritsgodis. Ett måste när man är i Sverige.

20170527_135153

Sedan tog vi tåget till Mariefred. Det här är utsikten från promenadrundan runt slottet. Kan ni förstå hur löjligt idyllisk denna stad är? Den har en kyrka, ett slott, en hjorthage och en ångbåtsbrygga. Ett kafé som heter Blå katten och mörkmyllade stugor med ekar på gården.

18768394_1224160551028407_4190991701186158266_o

Resten av helgen satt vi mer eller mindre på trappan och tittade ut över småstaden. Drack kaffe. Drack skumpa. Åt pizza och smörgåsar och glass och finskt godis. Pratade om litteratur och relationer och arbete och livet. Och gång på gång konstaterade vi: Hur skönt detta är. Hur välgörande detta är. Att bara vara i en långledig helg.

Sedan drack vi lite mera kaffe.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Vasa-Sthlm-Mariefred

  1. Mariefred är underbart. Jag har för mig att vi åkt ångbåt till Mariefred med min mor och miniatyrjärnväg, för att sedan besöka Gripsholms slott.

    Och så skönt med en liten tripp västerut. Stockholm är alltid, alltid rätt.

Kommentera

