Aprillyrik dag 20 – Tummeliten

Om nätterna
drömde jag om henne.

Ofta var hon så liten.
(Inte ung, inte ett barn
utan stor som min tumme.)

Jag bar henne i fickan
och hon badade
i decilitersmått av rostfritt stål
medan jag läste Karin Boye.

– Tummeliten, tänkte jag i drömmen.
Först dagen efter minns jag
att den lilla flickan
i sagan med samma namn
heter Tummelisa.

Det fanns viktigare saker
att tänka på.
Ändå skrev jag
”träffa Tummeliten!!!”
i kalendern
tjugosex dagar framåt.

Färgad av alla
tummesmå drömmar
tänkte jag henne orimligt kort
och lika blond som jag själv.

Och så:
– Det här är Syster.

Syster är blond
(och lång)
med okynnigt vinklade ögonbryn.
Hennes hand mager i min
när vi hälsar:
naglarna korta
mörkgrönt lack.

– Jag drömde
att du var liten
som en tumme,
viskar jag
förvirrad.

– Jag drömde
att du läste Boye för mig,
svarar hon

och jag stakar mig genom ”Kvällstilla
medan hon andas värme där intill.

Jag rotade i mina textarkiv, i mappar som heter ”Under arbete”, bland lösa dokument, för att se om dagens dikt kan bli av något som redan finns. Så stöter jag på en text om Tummeliten, som jag inte har några minnen av eller kontext till, men som i all sin besynnerlighet talar till mig och vill bli gjord.

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

