Aprillyrik dag 16 – Brev till mormorsmor

Kära Momi!

Jag borde inte kunna minnas dig
men jag minns dig
hur jag står i ditt kök
och du ger mig ett påskägg

Jag har alltid tänkt dig
som stark:
krigsänka
tre månader innan freden
uppfostra tre barn
ta hand om
gård djur odlingar
en karelsk flyktingfamilj
allt i bister efterkrigstid

Jag har kvar
klänningen du sydde
till min ettårsdag
jag har läst dina gamla brev
och fått höra om
när du som pensionär
första gången flög
och for till Florida
(eller som du sade:
Floriiida
du kunde ju ingen engelska)

I din gamla lägenhet på vinden
beundrar jag alltid brudkronan
den i ståltråd, papperssnören och pärlor
(som småkusinen bar på sitt bröllop)

Om jag var en
som gifte mig
skulle jag gifta mig i din krona
och vore jag en
som fick en dotter
skulle jag döpa henne efter dig

Med många hälsningar

ditt barnbarnsbarn

Dagens prompt var att skriva en dikt genom brev.

3 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

3 responses to “Aprillyrik dag 16 – Brev till mormorsmor

  1. Ma

    Så fint 💕 Det värmer mitt hjärta att du fick uppleva stunder tillsammans med henne.

  2. This was a wonderful poem. I only met one great grandmother on my mother’s side once. I was ten years old. She was living in a nursing home.

    One of my paternal great grandmothers died before I was born. She had an aneurysm when she was 57 years old, and it killed her almost instantly.

    Another of my paternal great grandmothers was from Lithuania. She didn’t speak much English. She was a somewhat stoic woman, but she liked children and loved to cook. She fell two stories to her death when the banister she was leaning on gave way. She liked to go to the roof and let the sun shine on her back. It helped relieve the pain of her arthritis. She was 90 years old at the time of her passing.

Kommentera

