Sämsta april i mannaminne

Jag såg väldigt mycket fram emot april. Drömde om det där poesiruset som jag har fått uppleva tidigare vårar. Tänkte mig sol och tulpaner och ljus.

Hittills har denna april nog varit den sämsta april i mannaminne. Tvångsdeporteringar till Afghanistan, gasattack i Syrien, terrordåd i Stockholm. Ondska och död. Jag har ångest och Weltschmerz. Blir förkyld och får bihåleinflammation för andra gången i år, måste på grund av det stå över ett lajv. En kväll går det riktigt illa för en nära vän. Jag får i tredje hand veta att hen är akut intagen på sjukhus och jag lever i en absurd mardröm innan jag får bekräftat att hen kommer klara sig.

Poesiruset är långt borta och jag är förundrad över att jag faktiskt har tvingat fram en dikt också de dagar då jag mår som värst. Tänker att det finns ett egenvärde i att skriva en dikt varje dag, oavsett hur dålig den blir. Tänker att poesiruset kanske ännu kommer.

Tänker att tulpaner har jag ändå fått, och igår talade jag länge i telefon med KJ. Tänker att det snart är påsk, och jag kan ju inte vara sjuk hur länge som helst, och att det måste vara nu april vänder.

20170410_194216

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Sämsta april i mannaminne

  1. På något vis känns det som att man är tvungen att börja stänga av. Man orkar inte med allt elände i världen, samtidigt som man på något vis ska försöka ta sig genom sitt eget liv och allt vad det tidvis för med sig. Ah, det låter så cyniskt och skulle jag vara litet mer ”normal” just nu skulle det lika väl kunna vara jag som skrivit texten ovan.

    Men. Bihåleinflammationer tenderar att göra en deprimerad. Det klämmer, det spänner, det irriterar och du orkar inte riktigt vara dig själv och tanken är trög, så trög. Som tur är det ju ännu många dagar av april kvar ännu och många dagar att fylla med tulpaner och vänner. Inte minst personen som ju ändå tycks klara sig (bra så!). Poesiruset, ah, låt det vila en kväll och försök sedan på nytt. Kanske du kan unna dig att bara njuta av solen en kväll och sedan fatta pennan igen?

    • Ja, i något skede måste man börja stänga av. Jag döljer och döljer inlägg i mitt Facebook-flöde, för att jag inte mäktar av att se. Samtidigt skickar jag mejl till ministrar och försöker göra världen bättre på andra sätt. Den där eviga balansen som är svår nog att uppnå när livet omkring en och man själv är någorlunda frid och fröjd, och som ju är rentav omöjlig att hitta när saker skiter sig till både höger och vänster.

      Men det var faktiskt som om april vände, precis när jag hade skrivit det där inlägget. Förkylningen lättar, jag mår lite bättre, och bara det ger mig kraft (och vilja) att möta världen. Att fysiskt vara i oskick försätter en i en så mycket sämre position att hantera livet överlag. Idag har jag påskpyntat och fast dagens dikt inte ännu heller är skriven, så finns det någon slags förtröstan och tilltro till att våren och morgondagen kommer vara lite bättre, imorgon igen, och dagen därpå lite bättre igen.

      • Jag har också börjat dölja inlägg i min feed, samtidigt som jag tagit strid i vissa fall när jag ansett att de gått för långt ifråga om att respektera andra människor. Senast tog jag strid om ett inlägg där Paolo Roberto uttalat sig om att män kan visst koncentrera sig på mer än en sak åt gången, de kan ju se två bröst samtidigt.. Tydligen hade en person ur FI blivit utkastad ur partiet (med all rätt tycker jag) när personen i en kolumn i en dagstidning tyckt att det var ett ok uttalande och att feminister behöver ha litet mer humor. Det var jag mot fyra män i den diskussionen, hurra. Men det är ju bara att konstatera, det lönar sig egentligen inte att ta strid på Facebook. Det lönar sig inte. Ändå är man så dum så man gör det.

        Problemet är att mejl till ministrarna sällan når dem, det kan jag ärligt säga. Man kan alltid hoppas, men sannolikheten att ministern själv läser dem är ytterst liten, däremot är det en stackars assistent eller så som får ta del av dem. Å andra sidan så kanske det kan påverka om det kommer ett tillräckligt antal mejl – kanske.

        Påskpynt – så harmoniskt det låter! Vi har också påskpynt, men det tenderar att ligga på vinden året om när det dels är besvärligt att hämta ner, dels är vi ofta bortresta på påsken.. Kanske en bild på påskpyntet är möjlig, så jag får mitt behov av påskpynt tillfredsställt? :) Roligt att höra att du mår bättre! Det finns ju en nässpray man kan ta mot bihåleinflammationssymptom (Nasonex) som jag tycker har hjälpt mig. Den och att skölja näsan hjälper faktiskt. I Sverige kan man få Nasonex utan recept, i Finland icke.

      • Man får helt enkelt välja sina strider, känna efter var och när man har ork att stå upp för något, och när man får låta någon annan ta just den fighten. Strongt av dig att stå upp! Just på Facebook kan det ju vara alldeles hopplöst, men ibland måste man säga sitt hjärtats mening även om man vet att det inte får någon effekt, bara för att man ska kunna stå till svars inför sig själv. ”Slåss inte med väderkvarnar”, sade min far en gång. ”Men då jag inte kan låta de idiotiska väderkvarnarna stå oemotsagda!”, svarade jag.

        Jag hade heller inte trott på mejl till politiker, men jag tror på massmejlandet, att man genom kvantiteten visar att det finns folk som bryr sig. Glädjande nog fick jag också svar från flera politiker – från de mindre partierna i opposition, ska tilläggas. Så det finns en orsak till att jag fortsätter rösta rödgrönt som jag gör.

        Påskpyntsbilder ska definitivt komma! Det är inte mycket pynt jag har, men det är desto mer berikande. Jag pyntar inte heller så mycket, just för att jag flänger på mellan hemmet och hemhemmet och andra ställen under påsk. Det är också därför det kommer upp så tidigt – så jag ska hinna njuta av det.

Kommentera

