Aprillyrik 6 – Tretton variationer av queer

I

att som tonårsflicka
med fingret
följa läpparna
på en annan flicka

II

vänskapen
blev inte något mer
utan något annat

III

en romantisk middag för två
musslor och vin
han drar ut stolen
när jag ska sätta mig ner
i armkrok när vi lämnar restaurangen
(han är gay
jag är mest berusad)

IV

din sjuka jävel

V

ingen skulle tro
att jag är onormal
(jag som ser så vanlig ut)

VI

det var när jag slutade se
alla män
som potentiella partner
som jag kunde
bli vän med dem

VII

alltid
lite smutsig
(det syns inte
men det märks)

VIII

det finns inget bara
med vänner

IX

– så är ni kompisar
eller ligger ni med varandra?

– ja

X

den jag delar liv med
behöver jag inte dela säng med
(och vice versa)

XI

det är sånt här
jag hamnar i helvetet för

XII

allt det jag trodde
att jag var ensam om

XIII

om jag skulle gifta mig med någon
så skulle det vara med henne

Dagens prompt var att skriva en dikt, som betraktar samma sak från olika synvinklar. Jag inspirerades dels av promptet och dels av andra poeters dikter.

 

10 kommentarer

Filed under skönlitterärt

10 responses to “Aprillyrik 6 – Tretton variationer av queer

  1. Quite heartbreaking, trying to find love. We all look in the wrong places until we finally, without knowing, look in the right place. Love this line, trying to make a label on something that cannot be labeled.

    den jag delar liv med
    behöver jag inte dela säng med
    (och vice versa)

    https://goo.gl/RtwkNQ

  2. toktassarna

    Ah, det gör så ONT att läsa vad du skriver, på ett så himla himla fint sätt!

  3. Så fin dikt, så intressant, så innehållsrik och så lärorik. Tack för den!

  4. Jag gillar din stil. Själutlämnande och samtidigt med självdistans.
    Kram!

  5. Älskar det! Jag ser underliggande självklarheter, på något sätt. Känns enkelt men ändå svårt, svårt att förklara

    • Tack! Och ”underliggande självklarheter”, så poetiskt i sig. När jag tänker efter så är det nog precis så det är – att det aldrig kan vara på annat sätt än det är.

Kommentera

