Aprillyrik dag 4 – Civil olydnad

Poesi är
civil olydnad
i språket

något du då
inte ännu
kunde säga

något du nu
inte längre
kan säga

att det finns något
som bara fortsätter

Poesi är
allt det som viner i blåsten
allt det som blåser i vinden
(vimplar kjolar stridsbanér)

Poesi är Lissabon:
en stad i ständig process

när ingenting stämmer
men allt ändå fungerar

Det har varit ett tungt dygn. Som om all inspiration för poesi försvann innan det ens började. Jag hann redan tänka: Jaha, NaPoWriMo blev bara två dagar långt i år.

Men så bytte jag några ord med en medpoet, och beklagade mig över att det inte blev till något med diktandet, och med hennes uppmuntran (”You can do it! Skriv en skitdikt, fast) och tips (Låt bli att bearbeta, flödesskriv, keyboardsmasha, stoppa in några citat”) samlade jag ihop poetiska fragment från en anteckningsbok, ordbildningar som jag har velat göra något med, någon gång… och om inte de visar vad poesi är, vad gör då det?

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

