Inte som jag tänkte

Idag är en sån där dag som jag skulle vilja göra det mesta av. Engagera mig, delta, skriva, påverka. Jag började starkt, med kvinnodagsfrukost (får jag ge mig själv typ femtio poäng för att jag vågade mig dit trots att jag inte kände en själ?) och planer på att vara nätaktivist hela dagen, och sedan avsluta det hela med öppen scen-evenemang på Ritz ikväll.

Men vet ni, ibland går det inte som man har tänkt. Jag har sovit lite för lite, lite för många nätter i sträck. Jag fryser, och har en molande mensvärk som sitter överallt. Inte tillräcklig för att ta värktabletter, men tillräcklig för att inte riktigt vara i toppform. Har arbetat med en korrekturläsning, men det har gått trögt. Känner det klia i kroppen av rastlöshet och en vag ångest som jag försöker ruska av mig. Orkar inte diska eller tänka smarta tankar.

Där ute snöar det tungt, som det har gjort hela dagen.

Och först nu, halv sex på kvällen, börjar jag komma till ro med att Internationella kvinnodagen inte blev som jag tänkte eller ville. Att vissa dagar är tröga och svårforcerade, helt utan anledning. Att det sådana dagar är okej korrekturläsa lite mindre och stirra tomt framför sig lite mera. Kampen finns nog kvar imorgon, eller någon annan dag, när kraften och inspirationen är större.

Och till Ritz går jag, genom snöfallet, om jag orkar. Och orkar jag inte är det okej, det med.

IMG-20161231-WA0007

Fin tavla från badrummet i en lägenhet jag firade nyår i.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Inte som jag tänkte

  1. Du får ge dig själv minst 70 poäng tycker jag! Modigt gjort :) Har du mensvärk tycker jag nog att du kan ta en värktablett, även om den inte är så farlig. Varför ska vi kvinnor behöva lida och tänka att nej, inte kan jag ju ta en värktablett, inte är det ju så farligt, när vi kan ta en burana eller liknande och leva ett normalt liv? :) Hade du dessutom förkylningssymptom skulle jag absolut råda dig att ta en burana eller liknande, det är ju dessutom anti-inflammatoriskt och kan mota olle i grind.

    Kampen finns (tyvärr) absolut kvar idag också. Och det kommer nya kvinnodagar. Det lär dröja länge innan de inte mer behövs…

    • Tack för de 70 poängen! Kände att jag behövde dem för att orka iväg till Ritz på kvällen – för det gjorde jag, och det var trevligt. Och bra gick det, eftersom jag tog en halv värktablett. Den medicinen visste nog var den tog.

      Nya tag idag, igen!

Kommentera

