Lisboa

(Min syster har tagit mer eller mindre alla foton.)

cykel6

I love the smell of old European city in the morning. Det löftesrika i en ny dag.

torg

cykel3

Lissabon/Lisbon/Lisboa.

kakel1

20170226_095408

lissabon11

I fem dagar bodde vi i staden av målat kakel och graffiti. Allt detta kakel och graffiti. Pura poesia står det, och all mångspråkighet läser jag det som ”ren poesi”. Det visar sig att jag läser rätt.

lissabon1

stan2

Vi hade hyrt en lägenhet på över hundra kvadratmeter, med bara ett stort täcke i varje dubbelsäng och spårvagn nr 28 som skramlar förbi utanför de franska balkongerna. Jag drömmer tunga, sköna drömmar och läser, passande nog, Hannele Mikaela Taivassalos In Transit.

kopia-av-lisbon4

kopia-av-lisbon3

Varje dag: god mat (risotto, crème brûlée och pasta) och vin. Också varje dag: pastéis de nata – traditionella tarteletter med söt äggkräm. Finns i varje kvartersbageri eller -kafé.

slotte5

cykel9

cykel5

Första dagen hyrde vi elcyklar och med vår guide Francis/Frans/Fransisco besteg vi stadens backar. Jag skrekskrattade av lika delar fröjd och skräck när vi rullade ner för de allra brantaste, slingrigaste kullerstensgränderna. Ett mycket rekommenderat sätt att ta sig an en ny stad.

cykel4

lissabon13

lissabon15

lisbon6

Uppe vid slottet finns grönskande träd och gräsmattor, påfåglar och staden som breder ut sig framför slottsvallarna. Högt ovan trafiken hör jag koltrastar sjunga. Kom, o vår.

lissabon8

Det är femton grader varmt och terassäsongen inleds 26:e februari. Måsskrik, havsskvalp och saltdoft. Jag bränner mig aldrig så lite i nacken av solen.

kopia-av-frukost2

På fastlagstisdagens morgon går syster och jag till butiken för att handla, vi köper allt gott och sedan gör vi egna fastlagsbullar med hallonsylt, sprutgrädde och avlånga bullar från ett närbeläget bageri.

lissabon16

cykel10

cykel7

kyrka1

lisabon2

Överallt står monument, kyrkor, vackra och slitna gamla byggnader. Jag går jämt med småmynt i fickorna för att ha tillgängliga för tiggare och gatumusikanter. En kväll spelar en man dragspel i en portgång. Det är så vackert och han får alla slantar.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Lisboa

  1. Underbara bilder! Min resfeber stiger helt vansinnigt, det känns som att alla är på resande fot just nu… Har du varit i Lissabon förr?

    • Nej, Lissabon var en ny, och mycket trevlig, bekantskap för oss alla! Ännu fler fina bilder finns på min systers blogg, taggade Lissabon: http://sevendays.vasabladet.fi/bloggar/makemeup/tag/lissabon :)

      • Jag ser att det är en trevlig bekantskap. Så fina bilder ni båda tagit, man blir verkligen sugen på att se staden. Ack, det finns så många resmål i världen som vore värda att besök, hur hinna med dem alla?

      • Ja, det är ju så! Jag har turen att ha väldigt ressugna föräldrar, som gärna har med sina vuxna döttrar på färderna. Ensam skulle jag inte ha råd med, eller ens tanke på att planera, så många resor som jag ändå får vara med om!

      • Inte är det illa med ressugna och generösa föräldrar :) Jag har också haft turen att uppleva en sådan lycka, min mor tog med mig på ett flertal resor till Grekland och Stockholm efter att jag blev litet mer vuxen. Idag (som över 30) är dock tanken på att resa med min mor och utan min man litet ledsam.

      • Ja, jag kan tro att det blir annat om man har bildat en ny, egen familj! För mig är ju min familj just mina föräldrar och syster :)

Kommentera

