Mina vänner-sida

En vän gjorde en egen version av en sida i en ”Mina vänner”-bok i jobbsyfte. Jag fyller i den i nöjessyfte.

Det här är jag:

Namn: Sandra utanför nätet, Ileea på nätet.
Ålder: 26 på väg mot 27.
Favoritfärg: Jag har ingen självklar favoritfärg. Allt regnbågsfärgat bara för att.
Sista siffran i mitt telefonnummer: 7.
Om jag hade fått bestämma mitt namn skulle jag ha hetat: Kanske Veronica. Fast jag har faktiskt bestämt mitt namn – strax efter min adertonde födelsedag tog jag mig ett mellannamn som jag länge känt att jag haft, bara aldrig officiellt.
Godaste frukosten består av: Allt! Jag älskar frukost. Juice, kaffe eller te, rostat bröd, marmelad, ägg i någon form, grönsaker och så någon slags efterrätt på det.
Godaste drycken: Te. Hett, starkt Earl Grey med lite mjölk.
Skönaste klädesplagget: Sönderklippt band-t-skjorta.
Önskeresemål: London, alltid London.
Om jag var ett fordon så skulle jag vara en: mopo.
Om jag var en glassmak så skulle jag vara: lakrits.
Jag anser att svenskans vackraste ord är: eskapad (ett av de vackrare).
Och det fulaste ordet är: brallor (ett av de fulare).
Det här gör jag helst en ledig dag: Äter lång frukost, läser böcker, träffar vänner, skriver dikter.
Bästa barnprogrammet från när jag var liten: Disneydags om fredagskvällar.
Bästa rummet i ett hus är: köket.
Om jag var ett klädesplagg skulle jag vara: en sönderklippt band-t-skjorta.
Bästa uppfinningen i världshistorien är: antibiotika.
Om jag var en barnboksfigur skulle jag vara: Birk Borkason. Alternativt Nasse från ”Nasses taxi”. Kör krångligt!
Om jag bara fick äta en maträtt resten av mitt liv, skulle det vara: pasta i någon form.
Mitt favoritirritationsobjekt (pet peeve): Folk som är supersnygga och uppklädda då de reser, speciellt orimligt tidigt om morgnarna på Helsingfors-Vanda flygfält där de kommer välsminkade och kostymerade medan jag sunkar fram i trikåklänning och benvärmare efter nattbussen från Åbo.
Om jag hade en superkraft skulle det vara: att med en fingerknäpp få alla att inse fördelarna med feminism.

Vill ni vara med och fylla i en sida, ni också? Kör hårt!

4 kommentarer

Filed under okategoriserat

4 responses to “Mina vänner-sida

  1. Ja, jag känner mig frestad att fylla i listan. Dock vill jag gärna veta varför London är ditt favoritresemål, eftersom jag aldrig varit där. Och mopo, varför mopo?

    p.s jag är rädd att jag kan höra till de där människorna du avskyr på flygfältet, mycket smink använder jag inte, men fake it til you make it så att säga, vilket jag tror gäller för alla snygga människor på flygplatsen sådär äckligt tidigt på morgonen.

    • Skriv på, jag läser så gärna din version av listan! Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det är London som lockar, men jag vet bara att varje gång jag inte är i den staden så längtar jag på något plan dit. Kanske en kombination av en romantisk vurm för det brittiska, fangirltendenser, alla stora parker och små gränder, kulturlivet med museer och musikaler, tunnelbanesystemets ordningssamhet, känslan av att vara anonym och samtidigt höra dit, språket, teet, känslan av tillräckligt mycket nytt för att inte vara hemma men tillräckligt mycket hemvant för att inte golvas av nya intryck…

      Mopo blev det bara spontant. Jag åker mopo hela somrarna och har gjort det sedan jag var 15. Ett så praktiskt färdmedel för lite längre sträckor – det tar dig bokstavligen från dörr till dörr, tär inte lika mycket på naturen som en bil, och är överlag min symbol för en slags frihet.

      P.S. Jag tror också att många fejkar det. Det gör mig inte mindre arg på dem. Jag har aldrig lyckats resa vackert, bara bekvämt (för det finns inga andra alternativ för mig när det är väckning kl 2 för att ta nattbussen kl 3 och anlända till flygfältet kl 5 för att flyga iväg till London eller Köpenhamn kl 7 och sedan vara vaken hela den dagen) så det är väl någon slags avundsjuka inblandad där.

      • Ah, men då kan jag trösta dig med att vi som försöker klä oss vackert har stigit upp flera timmar senare och kommer direkt till flygfältet. Vi som försöker klä oss vackert bor i Helsingfors och har mindre än en timmes väg till fältet. Så… Det är en viss skillnad. Stiger jag upp klockan 2 är jag nog inte en vacker syn, det tror jag väldigt få är.

        Din beskrivning av London gör inte att jag vill se staden mindre om vi säger som så. Men när det finns så många resmål, så litet pengar och framförallt så litet ledig tid. Sådana här gånger funderar man på om ekorrhjulet är värt det…

  2. Håller ju helt med om folk som har fina kläder när de reser. Speciellt de med klackar, what the heck?

Kommentera

