Let’s get this queer once and for all

Jag lovade att prata mer om queer och ordets betydelse – och det gör jag så gärna. (Myten queerhet = sex tänkte jag att vi tar i ett senare inlägg.)

I det stora kan ordet queer i princip användas på två sätt: queer som teori eller queer som identitet. För mig finns det ingen skillnad. Queer is queer, liksom. Teori, praktik, identitet och ideologi i ett.

Det finaste och bästa med queer är att det inbyggt i själva begreppet finns en vilja att inte definieras. Att försöka definiera queer går därför inte bara emot själva idén med begreppet – det är helt enkelt inte möjligt. Så fort man slår fast en definition av queer, så är det inte längre queert.

Svårt att greppa? Jämför till exempel med ordet grön. Det finns ingen definition för grön. Vissa saker är gröna, andra är det inte. Kanske. Någon tycker att en vas är grön, en annan uppfattar vasen som en annan färg. Spelar ingen roll – blommorna är vackra i vasen oavsett. (Okej, lite haltande liknelse men ni kanske förstår min poäng.)

Därför kan jag inte definiera ordet queer. Det jag kan göra är att vagt ringa in hur jag uppfattar och använder det, men det finns inga regler, inga system. Bara en vilja att låta alla blommor blomma, grön vas eller inte.

Så, för mig:

Queer är ett sätt att se på världen, ett aktivt förhållningssätt som ifrågasätter normer kring kön och sexualitet, såsom heteronormen och tvåsamhetsnormen. Att alla ska få definiera, eller låta bli att definiera, sitt/sina kön och sin(a) sexualitet(er), eller avsaknad av dem. Utan att någonsin ifrågasättas eller påtvingas etiketter. På samma sätt vill jag att relationer – vänskapliga, sexuella, romantiska, familjära och alla andra – ska få vara som de är, utan att de rangordnas eller nödvändigtvis utesluter varandra.

Queer är att vara och leva som man är och vill, att identifiera sig som man vill eller att inte identifiera sig alls. Queer är att inte vilja, kanske inte ens kunna, identifiera eller förklara sin könsidentitet eller sexualitet. Queer tillåter allt det. Queer omfamnar och till och med uppmuntrar det avvikande. Queer befriar.

Regnbågsankan har en fin förklaring i sin ordlista: ”Queer kan vara ett perspektiv eller identitet där personen eftersträvar att inga sexualitets- eller könsnormer skall vara hindrande för det egna livet”.

Hittar ni nyckelordet i den förklaringen?

(P.S. Det är kan.)

5 kommentarer

Filed under okategoriserat

5 responses to “Let’s get this queer once and for all

  1. Johan

    Jag har en fråga, du kanske svarar det här eller så skriver du ett skillt inlägg om det. :)
    Queer har oftast förknippats med homosexualitet (eller ska vi säga HBTQ, där det finns i namnet). Varför då? Är det för att ordet ursprungligen betydde bara ”konstig”? Som i ”I’m feeling queer today, might I sit down?”

    • En bra fråga! ”Queer” betydde ju från början ”konstig” eller ”underlig”, som i exemplet du använde. Så småningom började betydelsen glida till ”onormal” i betydelsen ”homosexuell”. Queer blev alltså ett skällsord för främst homosexuella. Länge var också queer ett verkligt nedsättande ord – det är först under de senaste årtiondena som queera har återtagit ordet för att beskriva sig själva, lite på samma sätt som ”bög” har övertagits och numera kan användas av bögar själva i positiv eller neutral bemärkelse.

      Det finns också homosexuella/queera, ofta av äldre generationer, som inte alls vill använda ordet ”queer” utan fortfarande ser det som väldigt kränkande. Det är alltså inte ett helt allmänt accepterat ord överallt – speciellt i engelsktalande länder finns det olika inställningar till begreppet.

      Här i Norden har ju queer aldrig använts nedsättande per se, utan ordet började användas i svenskan i samband med att det återtogs på engelsktalande håll. Idag går det inte att sätta likamedtecken mellan ”queer” och ”homosexuell”, även om det ibland överlappar så att queera kan vara homosexuella och homosexuella kan vara queera. Det blir också klart i hbtq(ia)-akronymen (på engelska lgbtq(ia)), där ”homosexuell” (eller ”lesbian” och ”gay”) står skilt från ”queer”.

  2. Nu har jag begrundat ditt inläst. Jag har läst det tre gånger. Och min första naiva tanke är att vi alla skulle må bättre om vi skulle tillåta oss att vara litet mer queera, åtminstone om jag ser utifrån din andra mening.

    Men ja. Definitivt litet svårt att greppa. Helt klar något jag bör lära mig mer om. Tack för denna insiktsöppnare.

    • Denna kommentar gläder mig så! Jag tror också att vi skulle vara må bättre om vi omfamnade det queera i oss, och i andra, lite mer. Ingen naiv tanke alls. Queerhet inte bara ifrågasätter gränserna, utan spränger dem. Mycket befriande. Som jag skrivit någonstans, någongång: ”när jag hittade ordet ”queer” hittade jag hem”.

Kommentera

