Sjuk

Sjuk hemma för andra dagen. Orkar-knappt-gå-utanför-dörren-och-tillbringar-mest-tid-i-sängen-sjuk. Förmiddagarna går bra: jag ligger i sängen och surfar, läser, dricker te och isvatten med citron om vartannat. Dagen går bra: Sms:ar med vänner för att se hur de har det. Ställer in och skjuter på planer. Tar en dusch för att känna mig lite mer som en fungerande människa. Får skjuts till butiken för att köpa bröd och tandkräm och är alldeles slut när jag kommer hem igen.

Men så smyger skymningen på: himmel i blekrosa i ena fönstret, ljusblå i det andra. Jag inser att jag måste tända lampor. Kanske borde äta middag, fast jag inte känner någon smak. Het tomatsoppa ska väl gå an. Kvällen går inte lika bra: jag är trött, men det är för tidigt att gå och lägga sig. Jag ser inte fram emot natten, feber och halsont och täppt näsa. Konstanta drömmar, med tur bara märkliga och med otur mardrömmar. Känslan av att man aldrig någonsin kommer sova. Somnar tydligen ändå, eftersom jag vaknar många gånger under natten.

Men förr eller senare: en ny morgon. En förmiddag som förhoppningsvis kommer gå bra. En tredje dag där jag kanske är frisk.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Sjuk

  1. Krya på dig! Känner igen den där kvälls- och nattsångesten när man är sjuk.
    Kramar!

  2. Krya på dig! Hoppas det nu ger med sig till imorgon och att du får vila under dagen. Har du en god bok att läsa, eller kanske du får se Sherlock-avsnitten på nytt?

    • Tack! Jag har böcker att läsa, även om koncentrationen är sisådär – vilket nog innebär att jag får spara Sherlock till lite senare, när jag orkar hänga med i svängarna! Det är nog en prövning i tålamod, den här förkylningen…

      • Ja, det är den verkligen. Men den ger med sig, småningom! Våga tro på det :) Om du har netflix kan du ju titta på andra serier också förstås, jag brukar roa mig med Paavo Pesusieni när jag är sjuk, det är liksom vad jag förmår då :) Eller Shaun the Sheep! :)

      • Jag var faktiskt hem till föräldrarna en vända igår, med tanken att slötitta på teve. Men det slutade med att jag tog tupplurer och läste gamla Allers istället – ungefär samma effekt som slötittande, så jag var nöjd :P

Kommentera

