Feministisk simning

Något jag kommit att tänka på: att gå till simhallen kan vara en feministisk gärning.

Att tillåta sig själv vara precis som man är, genom att tillåta sin kropp att vara precis som den är; gå naken med orakade ben, putande mage, ofixat hår. Se andra bara vara och låta andra se en bara vara.

Kroppen behöver inte se ut. Kroppen får göra och vara.

Duschar utan att skyla mig. Det är kallt i bassängen till en början. Simmar fram och tillbaka, räknar varje simtag för mig själv. Mellan 28 och 33 simtag för att komma från ena sidan till den andra. Lite fler om jag simmar på rygg, vatten i öronen och takbjälkarna för ögonen. I vattnet är kroppen behaglig, smidig. Jag bärs upp utan ansträngning. En meditation av något slag. Jag tar sats från kanten och skjuter iväg så långt jag kan under vattnet. Simmar varv efter varv, inte för att träna eller bränna kalorier, utan för att det känns skönt. Sitter sedan i bastun och känner hur jag slappnar av.

En enda gång tänker jag på hur jag ser ut – när jag går mellan omklädningsrummet och bassängen. Och då tänker jag: räta på ryggen, gå rak och stolt, se inte ut som om du försöker gömma dig. För jag vill inte gömma mig. Jag vill bara vara.

Efteråt är jag hungrig, äter pirog med äggsmör och dricker te. Värmen från bastun sitter kvar i kroppen hela kvällen.

10 kommentarer

Filed under dagbok

10 responses to “Feministisk simning

  1. För det första gillar jag innehållet.
    För det andra gillar jag ditt sätt att skriva om och reflektera över händelser.
    Det är så fint och ja, låt kroppen bara göra och vara!

  2. Så enkelt. Jag tror att skulle fler tänka som du skulle vi alla vara mer bekväma med våra kroppar. Samtidigt får du mig att tappa hakan genom enkelheten i ditt inlägg, vilket ju egentligen är beklagligt för det visar hur långt bort man är från det enkla, feministiska tänket.

    • Jag tänker att det är ganska tröstande, insikten om att feminism kan vara så vardagligt och enkelt som att bara fara till simhallen. Tack för din kommentar!

  3. Liisa

    Ja, så bra! Du förmedlar verkligen det sköna i att besöka simhallen. Jag älskar de platserna, just för att det inte är en plats jag går till för att vara snygg utan för att röra på mig. Ingen vits att ha rent hår eller sminka sig eller på annat sätt göra sig till före man ska ut genom dörren för lite simning.

  4. Anne-Lie

    Gosiga Sandra, vad varm om hjärtat jag blir när jag läser dina ord… <3 =)

  5. Så fint du skriver!
    På vattengympan där jag går är vi många olika medelålders kvinnokroppar som samsas i duscharna… flera är opererade, det är ju reumatiska föreningens jympa, flera kroppar är knotiga av värk. Men jag tycker att alla är så vackra och då blir min kropp också ok. Är så lyckligt att jag kommit så långt.
    Kram!

Kommentera

