Ett foto i timmen

När jag frågade var ni vill läsa, föreslog min syster ett ett-foto-i-timmen-inlägg. Lätt som en plätt, tänkte jag, men tji fick jag! Hela dagen tänkte jag bara i entimmesetapper, för att få ihop foton. Oredigerade och sneda är de flesta. Ungefär som mig, då.

Så här var i alla fall min måndag:

dsc05663

Kl 9 → När väckarklockan ringde fortsatte jag där jag slutade kvällen innan: med att titta på succéserien SKAM. Jag skulle inte vilja erkänna hur snabbt jag blev indragen i den, men den är lättsam underhållning av hög kvalitet. Skönt också med en teveserie som jag inte investerar så mycket tid och känslor i.

dsc05666

Kl 10 → Ordnade i lägenheten. Vek och lade undan tvätt som hade hängt på tork under natten och immat igen alla fönster i köksrummet.

dsc05668

Kl 11 → Det fina med att jobba deltid är ju de lediga dagarna. Sådana dagar när man kan fortsätta titta på SKAM i sängen, denna gång med frukost. För övrigt njuter jag oerhört av den nya lyxen av en smidig dator, vilket möjliggör just sängtittandet.

dsc05679

Kl 12 → Drog mig ut på en promenad i solskenet. Jag gick genom Sandviksparken, som är en av mina favoritparker i stan, och ut på isen. Det blåste kallt om kinderna.

dsc05686

Kl 13 → Hemma igen duschade jag, kokade kaffe och tog itu med diverse skrivande. Mejl, korrekturläsning av lajvroller, en dikt som gnagde i huvudet men som ännu inte har fått sin slutliga form. Ibland vill inte orden samarbeta fastän bilderna i huvudet är alldeles klara.

dsc05687

Kl 14 → Fortsatte framför datorn. Slösurfade säkert en hel del. Här är hörnutsikten från mitt köksbord. Min fina Wall of Fandoms har fått flytta med från Åbo.

dsc05688

Kl 15 → Dagens mål mat: pasta carbonara som föräldrarna kommit med dagen innan. En stor fördel med att bo i Vasa: familj som förser en med mat nu som då. Efter senaste leveransen behövde jag inte laga mat på flera dagar.

dsc05696

Kl 16 → Jag begav mig iväg ut i den vackra skymningen, efter att ha haft en mycket intensiv Facebook-diskussion med en vän. (Diskussionen resulterade senare i det förra blogginlägget.)

dsc05698

Kl 17 → Arbiskursen i kreativt skrivande inleddes! Vi är sju hugade skribenter som kommer träffas tio gånger under våren. Jag tror det blir riktigt, riktigt bra.

dsc05700

Kl 18 → Dagens skrivuppgift var att skriva kring ett doftminne. Jag fick ihop en liten text med rubriken SKITFABRIK.

När vi åkte norrut för att hälsa på fammo och faffa fanns det alltid ett avsnitt av vägen som luktade skit. Det kom från Jakobstad, sa pappa, från en fabrik som gjorde pappersmassa. Min syster och jag förstod aldrig hur papper kunde lukta så vidrigt. Det var inte ens lönt att veva ner bilrutorna för lite frisk luft, eftersom lukten var på utsidan och illa nog med stängda fönster.”

dsc05701

Kl 19 → Hemma igen fortsatte skrivandet och planerandet. Jag fick tre dagars jobb som skolassistentvikarie, och försökte få en överblick av den kommande veckan. (Såsom så ofta när jag planerar försöker jag göra sju saker samtidigt, istället för att beta av dem en i taget.)

dsc05703

Kl 20 → Tände ljus, kokade varm choklad och dumpade en hög halvtorkade minimarshmallows i den, pratade med vänner på nätet.

dsc05664

Kl 21 → Och resten av kvällen tittade jag alldeles för länge på SKAM och chattade med min vän KJ.

Jag: Blrrrgggghhh det var det där att sova…
KJ:
Det är alltid det… Undrar hur många diskussioner vi har haft efter att nån av oss egentligen sku sova eller diska.
Jag: Ungefär varannan, typ.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Ett foto i timmen

  1. Anne-Lie

    Verkar som en helt mysig dag! =) Och appropå serier; sett Poldark? =)

    • Det var en mysig dag! Och nej, Poldark är okänd, men en snabb googling visar att det är ett kostymdrama där Aidan Turner innehar huvudrollen och då blir serien genast intressant :D

  2. Haha! Framförallt den sista kommentaren i ditt inlägg måste jag medge att jag älskar. Sova eller diska. Ah, det säger något om livet. Men visst känns det ju ibland som att den enda känsla man har är att man borde sova? Så upplever jag och min man det i alla fall, antingen står vi på Stortorget för att säga adjö till varandra och gå till respektive arbete, alternativt bör vi sova.

    Intressant att folk fastnar så för SKAM. Jag har inte ännu börjat se serien, men det känns ju som att man borde göra det med tanke på den uppmärksamhet som serien fått.

    Texten Skitfabrik låter också som en fantastisk idé. Själv associerar jag dofter med något trevligt, typ en blomdoft en sommardag, medan du associerar det med pappersfabriken i Jakobstad. Tänk så olika vi är och tänk så fantastiskt detta är.

    • Det är väl just så lätt att fastna i chattar med goda vänner, för att skjuta på måsten som diska och sova. För chatta med vänner är ju alltid kul, diska (aldrig) och sova (när man ska stiga upp tidigt nästa morgon och redan har varit uppe för länge) är ju inte lika kul.

      Jag var länge lite avogt inställd mot serien just på grund av populariteten. Men se, så fel jag hade! Alla avsnitt finns behändigt på Arenan, så får man dem textade från den ändå rätt svårförståeliga norskan.

      Eftersom jag har gått flera skrivkurser förr har jag börjat använda alla mina minnen med goda dofter, därför fick jag denna gång rota bland illaluktande minnen!

Kommentera

