Epsilon-delta-bevis

En av de sista jullovsdagarna är det snöstorm när jag promenerar in till centrum och han är så stilig i svart kappa där vi träffas inne i köpcentret. Vi har känt varandra i dryga tio år. Han är den enda som har skrivit brev till mig på alviska och när han var i armén skickade jag honom godis. Att dansa med honom är så roligt att jag skrattar högt.

(Ibland vet jag inte om jag hellre skulle byta plats med honom eller med hans fästmö, men jag tänker på vilken tur de har som får vara ihop med varandra och vilken tur jag har som får vara vän med dem båda.)

Han bjuder mig på kaffe och årets första fastlagsbulle och vi sitter så länge vid kafébordet att värmeljuset brinner ut och den alltid lika glada kaféinnehavaren byter ut det.

Vi talar om hur vi har påbörjat vårt rockstjärnedödsår (27 år) men att Jesus dog först när han var 33. Vi vill inte räkna ut hur dyrt det är att bo på hyra men vet också hur mycket ett hus i Österbotten kostar. Vi berättar om våra planer för våren. Jag ska gå skrivkurser och vill hälsa på min vän i Sverige. Han ska gå en kurs i komplex analys, förklarar hur matematiken förändras när den matematiska basen breddas: naturliga tal till heltal till rationella tal till reella tal och nu senast komplexa tal. Någonstans kommer irrationella tal också in, men då hänger jag inte längre med. Medan han är humanistisk matematiker är jag en mycket o-matematisk humanist, och jag blir distraherad av den poetiska potentialen i begrepp som ”epsilon-delta-bevis” och ”gränsvärden”.

När vi slutligen måste bryta upp skjutsar han hem mig i den än mer tilltagande snöstormen. ”För att få umgås en liten stund till”, säger han när han släpper av mig och jag lovar, jag känner fysiskt hur det ilar till i bröstet av kärlek och värme och tacksamhet.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Epsilon-delta-bevis

  1. Åh, dessa vänner, de är guld värda. Jag blir så varm av att läsa din beskrivning av er vänskap.

    P.s för de pengarna du får ett hus i Österbotten för så får du nog inte en lägenhet i Helsingfors för :)

    • Ja, jag konstaterar så ofta att jag är lyckligt lottad i mina vänskaper!

      P.S. Med tanke på hur dyra hus i Österbotten kan vara så är jag glad över att jag inte vill bo i en lägenhet i Helsingfors! :D

      • Ja, jag konstaterade (bittert) en gång att man skulle få betala hälften mindre i hyra för samma kvadrat MED balkong om man skulle bo i Vasa. Då pratar vi bara hyra och itne ens att köpa..

        Men.. Sedan finns det ju andra fördelar. Som att vi tex aldrig skulle ha rest såhär mycket om vi bott i Vasa.

Kommentera

