Önskeläsning

”Jag har inte bloggat sedan den andra januari”, sade jag till min syster där jag hälsade på henne på arbetet. ”Ojdå”, svarade hon, ”dags att skriva något? Eller har du ingen inspiration?”

Det känns fanimej som om jag aldrig har inspiration längre. Har bloggen förverkar sitt syfte? Känner jag inte längre att jag vill eller behöver dela med mig av mina tankar och skriverier? Borde jag bara skriva ett tack-för-allt-och-hejdå-inlägg? (Hah, nä. Jag avskyr ju farväl och speciellt tillsynes permanenta sådana.)

Jag ger inte upp riktigt än.

Så jag gick till Gala Darlings 50 tips på att övervinna bloggkramp, en länk som jag har haft bokmärkt i flera år men aldrig använt mig av. Sedan googlade jag fram en nummergenerator och lät den slumpa fram tre alternativ mellan 1 och 50 åt mig. Och sedan valde jag nr 12:

Ask your readers what they’d like to read.

Och jag tänkte ”frågestund och önskeinlägg, herregud, inte kan jag ha något sådant, liten fjantbloggare i cyberrymden som jag är, det är sådant som storbloggare har och klarar av”.

Och sedan tänkte jag ”fuck jantelagen och kan-inten, vem bestämmer över min bloggs innehåll om inte jag? Dags att röra sig utanför den där bekvämlighetszonen nu!”

Så här är jag, utanför bekvämlighetszonen men med ett av mina motton (”no shame”) ringande i huvudet. Kära läsare, ni få men trogna:

vad skulle ni vilja läsa om?

Alla förslag och tankar tas med tacksamhet och nyfikenhet emot. Med återhörande inom en förhoppningsvis kort tid,

er fjantbloggare

7 kommentarer

Filed under dagbok

7 responses to “Önskeläsning

  1. toktassarna

    Jag tycker om när du skriver fina ord om vardagen.

  2. Skriv om människor du minns! Jag älskar hur du beskriver dem.. Och skriv om rymden, eller sådär riktigt djupt nere i havet…

    • Människor jag minns, vilket fint tema! Svindlande rymder och djupa hav är stora och lite skrämmande ämnen – sådant kan också behöva bearbetas. Tack för kommentaren!

  3. Ja, jag vill också läsa om din vardag. Jag har funderat mycket på hur det går för dig och hur du mår, om allt är väl.

    Jag känner såväl igen frågan om vad man ska skriva i sin blogg. Jag tycker jag så ofta upprepar mig, men jag vet inte heller hur man låter bli att upprepa sig. Tyvärr är det ju inte så att man har nya och revolutionerande tankar varje dag och har man det, ja, då har man väl nog inte tid att skriva ner dem.

    • Tack för din kommentar!

      Vardagsbetraktelser är väl nog det som är närmast till, just för att livet består mest av vardag (och lite nya tankar där emellan).

      Jag tröstar mig med ord från Veronica Varlow: ”I feel that way every time I write about the fire. I feel like people will think – why isn’t she over it yet?

      I’ll never be over it.”

      Ibland skriver vi samma sak om och om igen. Och det är helt okej.

      Vad jag blir rörd av att läsa att du tänker på mig <3

      • Ah, så skönt att höra att det inte är bara man själv som tänker så. Ofta känns det ju som så, när man lever i sin egen lilla bubbla.

        Jag måste erkänna att jag följt med dig så länge, så ja, jag funderar nog på hur det går för dig om du inte publicerar ett blogginlägg på länge :)

Kommentera

