Kulturlistan

Vad läser du helst?

Supernatural-fanfiction, queera ungdomsböcker, feministiska artiklar på nätet, kvinnoöden i romanform.

Bland författare: Donna Tartt, Astrid Lindgren, J.K. Rowling. De gör magi med språket på så olika sätt.

Vilken tv-serie kan du se om och om igen?

Då det tar sådan tid att se om serier! Men Sherlock (perfektion i varenda scen), Downton Abbey (den serie vars karaktärer och historier känns mest levande för mig) och Anno 1790 (något nytt att upptäcka varje gång) är starka kandidater.

Vad såg du senast på teater?

Mor Kurage och hennes barn på Wasa Teater, genrepet. Det jag tyckte bäst om var teckenspråket och de vidunderligt vackra färgerna då soldater kom inrusande på scenen: deras klarorange facklor som lyste mot det djupt, djupt blå.

Vilken skiva var den första du köpte/fick?

Köpte: troligen NRJ:s samlingshits eller något lika opersonligt.
Köpte med känsla: Love Metal av HIM. Den kan jag fortfarande lyssna på.

Vilka tre kulturpersoner skulle du gärna äta middag med?

Ian McKellen, Donna Tartt och Ella Grüssner Cromwell-Morgan. Jag skulle vara alldeles starstruck och i himmelriket.

Har du någon favoritfilm?

Billy Elliot, som jag måste se åtminstone en gång om året. För dansen och musiken och det arbetarklasskitiga.

Vem gjorde den bästa spelningen du varit på?

Emilie Autumn på Nosturi, Helsingfors, 7.4.2012. Hands down.

Några dagar efter spelningen skriver jag:

”Så börjar showen. För det är en show, det är inte en konsert eller spelning. Det är inte bara musik, det är musik och burleskdans och cirkus och teater och tebjudning på samma gång. Naughty Veronica uppträder med burleskdans och bjuder upp en flicka på scenen för att leka the Rat Game. Blessed Contessa håller en kort andakt i sin egen religion och Captain Maggot crowdsurfar. Emilie Autumn sjunger, spelar cembalo och fiol. Jag gråter, skrattar, sjunger, skriker, stampar, marscherar, applåderar, dansar och älskar varje sekund av det. Scenen fullkomligen svämmar över av korsetter, glitter, paljetter, blommor, läkarinstrument, te, muffins och randiga strumpbyxor.

Och i slutet av showen förklarar Emilie Autumn att hon inte har några betänkligheter emot att ge oss nyckeln till The Asylum för Wayward Victorian Girls. Tvärtom. ”Welcome home!”, ropar hon och jag känner att jag är hemma.”

img_0906 ea-3img_1006 veroncia-gif

Vilken tidsperiod skulle du helst åka tillbaka till för kulturens skull?

Kanske sekelskiftet 1800-1900, för att ta del av varietéteater när den uppstod.

Har du något skamnöje inom kultur?

No shame! (Men fanfiction ses ju inte precis som en högkulturell genre, så jag övar på att inte skämmas för den.)

Lämna en kommentar

Filed under okategoriserat

Kommentera

