Filmiskt

Hur filmiskt är det inte att ha en snygg karl i köket som lagar trerättersmiddag åt en, medan man själv dricker skumpa och tittar på? Väldigt filmiskt, ska jag säga er.

En snöblöt tisdag kom en vän hem till mig och lagade middag. Jag hade till och med fått välja meny.

Så medan han skalade potatis, slog majonnäs, rev gurka, hackade lök, vispade grädde och kokade hallon, så tittade jag på. Klädde mig fint i diamantörhängen och svart klänning. Drack skumpa, skötte musiken, pratade. Berättade var rivjärnet fanns och nej, jag har varken potatisstöt eller hushållsvåg.

15085731_1045416912236106_6815467198764344727_n

Förrätt: skagentoast med citronmajonnäs
Varmrätt: lax med duchessepotatis och tzatziki
Efterrätt: hallon- och vitchokladsmousse

Och så kaffe med Baileys i soffan. Något av det bästa jag har ätit – och troligen någonsin kommer äta – i min lägenhet.

Sedan dansade vi vals till en låt som inte går i valstakt, medan de som gick förbi fönstret fick vara publik till vår film.

Denna värme, vet ni. Denna känsla av vänskap och kärlek och oändlig tid i ett svagt belyst rum, värmen av en annan nära, att sakta lära känna varandra efter flera år isär.

Sedan sminkade vi oss med svart kajal och silverglitter och dansade till helt annan slags musik, på ett helt annat slags dansgolv.

Och så här var det dagen efter:

15135755_1046167398827724_2789300780767566517_n

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Filmiskt

  1. Vilken middag du blev bjuden på. Så skönt med vänner som lagar mat åt en. Potatisstöt och hushållsvåg är saker det går att köpa, om det behövs. Det är ändå saker som kanske inte behövs varje dag, precis som en citronpress. Jag hoppas ändå att du blir bjuden på många liknande middagar i ditt nya hem. Om inte annat så för att du är värd det.

    • Jag hade sett fram emot den här middagen i flera veckor, och den blev ännu bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Och hallon-vitchokladmoussen blev himmelskt god utan varken termometer eller hushållsvåg.

      Tack för din snälla kommentar!

Kommentera

