Shit

”Vi lever i spännande tider”, brukar en vän säga, och det brukar alltid stämma. Men på något vis känns det som om saker, människor, orosmoment på något vis har landat. Inte nödvändigtvis lugnat ner sig eller ordnat sig, men tagit någon slags riktning.

Egentligen är det väl bara att mitt eget liv har tagit någon slags riktning. Lägenhet och jobb, om än på deltid, har väl den effekten. Riktning och rötter.

Bland mina nära och kära: A är gravid, B ska snart gifta sig, C har fått ett jobb på annan ort. D flyttar tillbaka, E vill säga upp sig, F har numera en pojkvän. (Jag drömde om F och pojkvännen här om natten. Bara sådär i all vardaglighet om att de hade det bra tillsammans. Tror det är mitt undermedvetnas sätt att säga var glad, inte avundsjuk.) G har dragit iväg ett halvt år på resa, H har börjat äta antidepressiva, I har nyligen gett ut sin första roman

och jag bara tänker Shit.

Och sen vet jag inte om jag är lättad eller besviken på att det egna livets största omvälvningar just nu består av att jag snart har sett ut Peaky Blinders för andra gången.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Shit

  1. Det går i vågor vårt liv. Glöm inte bort den flytt du just gjort och den mentala resa du upplevt. Det är inte fy skam det heller. Man ska aldrig göra sig mindre än man är, även om vi alla tenderar att drabbas av dessa men-jag-då tankar.

    • ”Men-jag-då-tankar”, var ett bra uttryck, för det är ju precis vad det är! Jag är nog, när jag känner efter, mer lättad än led att jag har det som jag har det just nu. Saker har lugnat sig men inte helt stillat sig.

      ”Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är”, som Edith Södergran formulerade det. Tack för den påminnelsen!

Kommentera

