Blodigt allvar

(Varning: innehåller flest svordomar)

Kanske är det för att jag i flera dagar har haft mens och mensvärk, trots att jag inte borde ha någondera. Kanske är det för att en ny studie visar att hormonella preventivmedel ökar risken för depression. (Som en bekant skrev: ”Det blir liksom en väldigt komplicerad frågeställning, ska jag välja att blöda bort eller riskera att deppa ihjäl mig?”) Kanske är det för att Polen vill skärpa sin redan ytterst stränga abortlagstiftning.

Men jag är så satans förbannad på det jävla patriarkatet som inte låter våra kvinnokroppar vara våra egna och må bra.

Det har sagts förr, men det tål att sägas igen: om (cis)män hade haft mens eller kunnat bli gravida, skulle det finnas gratis mensskydd, lagstadgad PMS-ledighet, oerhörd forskning kring mens och fertilitet. Preventivmedel skulle vara bättre, billigare och beprövade. Abort skulle ses som en självklar rättighet. Gynekologiska kliniker vore lika vanliga som R-kiosker.

Men då mens och graviditet ses som kvinnofrågor, är de nerprioriterade, nertystade. Inga pengar läggs på forskning om mens, gynekologbesök är dyra, mensblod ses som något smutsigt och äckligt. Jag är så himla trött på det att jag kunde spy.

Den här veckan har Radio X3M mensvecka. Så bra initiativ! Det måste pratas mera om mens. Vi måste bryta tabut. Vi som har mens måste få den hälsovård som krävs för att vi ska kunna leva utan smärta eller obehag.

Och den som inte har en livmoder ska vittu hålla käft om att begränsa aborträtten.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Blodigt allvar

  1. Hear you sis! Varje ord. Själv har jag just investerar i en menskopp eftersom de j*kla andra sakerna tenderar ge mig urinvägsinfektion. Snacka om att det är en förbannelse att vara kvinna.

    • Menskopp är helt suveränt! Den, plus värktabletter, är typ det enda som får mina menstruationer att vara genomlidliga. Nu äter jag p-piller igen efter flera års uppehåll och jag hoppas att mensen ska bli kortare, lättare och mindre smärtsam. Hittills har det varit varierad framgång men jag måste väl hålla ut några månader till innan jag kan säga hur experimentet artar sig!

      • P-piller är nog bra mot menssmärtor och har nog minskat på min mängd iaf. Inte är det ju helt jättekiva att proppa i sig hormoner, men att spy pga smärtor är väl inte så kul det heller..

      • Nä, man får liksom välja vilken sorts ont man vill utstå :P

  2. Och amen gällande aborträtten, se er i röven gubbskitar som tror att ni vet bäst. Så er i röven. Så även vår stats- och utrikesminister.

Kommentera

