Lindy hop

Här säger jag att jag är tillbaka, och så går jag åter in i tystnaden? Men det är så mycket som sker. Jag tillbringade en förlängd helg i söder med min vän KJ och det gjorde mig så otroligt gott att få umgås med henne igen. Bara vara ledig, ta promenader, äta glass, titta på film. Jag har ett jobb som personlig assistent på deltid, men ibland blir det trots det på heltid. Energin har kommit tillbaka och jag planerar inflyttningsfest, feministträffar, poesiworkshopar och andra trevligheter med en sådan iver att jag riktigt måste lägga band på mig själv. När jag nu har börjat må bättre vill jag inte falla tillbaka i stressen och orkeslösheten utan hushålla med krafterna litegrann.

Idag har jag dessutom varit på min första lektion i lindy hop.

Det var nervöst, lite obekvämt, svettigt och roligt. Nervöst för att jag inte känner någon annan som ska gå kursen, men anmälde mig trots det. Svettigt och roligt för att det är precis det som dans ska vara! Min bild av den fräscha, rosenkindade lindy hopparen i svängig 1940-talsklänning fick ge vika för en genomsvettig dansare i lenkkiskor och t-skjorta. (1940-talsklänningen och schvunget i kjolen ska väl ändå så småningom gå att ordna fastän man är helt röd i ansiktet och svetten svider.)

Den något obekväma biten uppstod när vi tidigt under lektionen skulle dela upp gruppen i förare och följare. Per automatik gick alla kvinnor över till följare-sidan av salen, och alla män till förare-sidan av salen, trots att rollerna i lindy hop inte är könsbundna (vilket är en av de saker som, tillsammans med musikstilarna och fokuset på det sociala och dansglädjen och inte endast danstekniken, fick mig att bli intresserad från första början).

Jag stod velade kvar i mitten.

Efter att ha frågat, och lärarna hade gjort en snabb räkning för att se att det inte blev alltför ojämna grupper, fick jag naturligtvis dansa som förare. Jag och fem karlar, inga problem.

Men jag kunde nästan höra ljudet av normen som bröts.

”Vad ska de andra tro?”, tänkte jag. ”Lesbisk, wannabe, onormal, hon försöker göra sig till, löjligheter, freak”.

Sedan började vi dansa. Jag bytte par precis som alla andra och fick uppleva en oväntad fördel med att vara förare – jag fick dansa med andra kvinnor. Det kan vara obekvämt att dansa med okända människor, och än mer obekvämt att dansa med okända män. Då föredrar jag faktiskt att dansa med okända kvinnor. Det känns mer otvunget, jag är mindre nervös och har närmare till skratt. För skrattade, det gjorde jag. Skrattade och svettades och tappade räkningen på stegen, men höll också räkningen för det mesta och kände att det här är något jag vill göra också i fortsättningen.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “Lindy hop

  1. toktassarna

    Här i Sverige har jag sett artiklar om dansbandsveckan att det finns kvinnor som har ett gult band runt armen, det betyder att de kan både föra och följa. Eftersom det ofta saknas förare runt dansbanorna. Tydligen väldigt uppskattat!

    • Jo, jag har också uppfattat det som att det kan vara brist på förare. Min plan är att dansa som förare åtminstone den här första terminen för att se hur jag trivs :)

  2. Så roligt med en ny hobby. Det spelar väl inte så stor roll vem som för eller ej, så länge som alla är bekväma. Jag kan också tycka att det är lättare att dansa med en tjej ibland, det blir så krystat med en man (förutom min egen då, bör tilläggas). Hoppas du kommer att få många givande stunder!

    • Nej, det spelar ju ingen roll – speciellt inte i lindy hop. Jag tror det kommer bli riktigt roligt, drömmer redan om att delta i dansfestivalen Ritz Winter Hop i december :)

  3. Lindy hop som är en så rolig dans. Jag provade på en gång under folkmusikfestivalen här i Umeå… nu skulle jag inte orka. Det är en dans som ger energi, så det var ett bra val av dig.
    Så skönt att du har fått lusten tillbaka…
    Kram!

Kommentera

