Trädgård

Det är sommar. Bloggen ligger i träda, trädgården växer långsamt. De få ord jag sår är bläck på papper, inte elektroniska bokstäver framför blinkande markör. Jag hoppas på vila och inspiration, nya dikter sprungna ur ljusa nätter och klara vatten; midsommarrosorna som redan börjat vissna och är barockt vackra, just på gränsen mellan skönhet och äckel; dofter i gyllene barrskogar när solen har legat på hela dagen; korta regnskurar under eftermiddagarna.

Det finns endast lite tid att skriva, mellan jobb och milslånga arbetsresor på moped, mellan lägenhetsvisning och plättkalas med släktingar, än mindre tid att skriva på ett tangentbord.

Under varma kvällar när jag borde sova ifrågasätter jag mitt varande, mitt blivande, min plats i världen och världens plats i mig, det är så ljust och så tryckande, i luften, i bröstkorgen. Det är så tungt att dra upp nya skott som redan har rotat sig, att inse att det inte bara behövs nya plantor utan kanske helt ny jord. Att vara vilse i den själsliga trädgården jag trodde jag hade planterat klart. Men sådana trädgårdar blir aldrig klara, och i våndan minns jag plötsligt orden som världen gav mig en gång förut, i en annan tid av tvivel:

Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes.)

– ur Song of Myself av Walt Whitman

Med lättnad och förtvivlan och aldrig sinande hopp håller jag fast vid de orden. Så om ni vill mig något är jag ute i trädgården, för att vattna gamla träd och för att driva upp nya skott, nya blommor av motsägelser och mångfald.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Trädgård

  1. Ah, jag önskar dig lycka till med din trädgård – av hela mitt hjärta! Inte är det lätt att riva upp och så om, men oftast, oftast blir resultatet gott.

Kommentera

