Juni natt blir aldrig av

Pappa kommer med posten. ”Jag har fått brev!!!” tjuter jag och blir så till mig att jag tappar hela högen med tidningar och reklam. I brevet finns en vackert färglagd bild av en kanin med en lykta, två tepåsar och så fina ord att jag blir alldeles skör i hjärtat. Kaninbilden hänger jag direkt upp på väggen. Tepåsarna gömmer jag, så ingen annan ska dricka upp teet i misstag.

Jag har blivit ett år äldre, men eftersom födelsedagen tillbringades dels på annan ort, dels flera timmar på ett tåg, så känns det inte riktigt av. På kvällen till min födelsedag sitter jag, alldeles fruktansvärt trött i en bil, och funderar varför jag så ofta känner mig lite ensam och ledsen på födelsedagskvällar.

En solig och blåsig förmiddag dricker jag kaffe med en vän på torget. Hon ger mig en silverglittrig eyeliner bara för att.

Natten är ljus och full av fågelsång. Jag vill inte riktigt sova, just för att natten är så vacker och så kort. Det doftar av lupiner i min stuga, och jag tänker att snart, snart börjar midsommarrosorna blomma. Om jag kunde, så skulle jag bo i en midsommarros – mitt i det mjuka, doftande vita.

En vän ger mig telefonnummern till en psykolog och jag förvånar mig själv med att inte riktigt våga ringa.

Den mindre kaninen har fått smeknamnet ”lillveti”, alltså ”den med lite vett”. Den gräver i våt mylla och sedan är den ljusa pälsen på magen, på tassarna, i ansiktet alldeles svart. Mamma och jag skrattar så vi gråter åt synen av jordintäckt kanin.

Trots att jag ännu är ledig en kort tid, gör jag listor i huvudet: tvätta mattor, så ringblommor, städa bastun. Jag undrar när jag ska plocka rabarber, och vad jag ska göra av den.

Mommo och moffa har köpt nytt fisknät, med 45 millimeters maskor. Mommo beklagar sig över att de inte kommer få några abborrar med så stora maskor. Jag säger, att jag kommer och ror någon kväll, så får vi pröva nätet och fiskelyckan.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

