Sommarlistan

Det är sommar, vilket betyder att jag mest är på villan, vilket betyder att internet är lågprioriterat. Igår kom två vänner oförhappandes över på te, glass och Munchkin-spel. Idag har jag hunnit vara till frissan, fästingvaccinbussen och läkaren innan klockan ett. Vem vet vad som händer imorgon?

Nu händer i alla fall en liten sommarlista som jag snodde av min syrra.

Vilka är de tre första sakerna du kommer att tänka på när du hör ordet ”sommar”?
Villan. Mopo. Vänner.

Vilken smak på glassen beställer du?
Dulche de leche och polka från Sia-kiosken på Jakobstads gågata.

Sia eller Ingman?
Sia, för de har roligare smaker. Men jag dissar aldrig glass.

Var tillbringar du helst din lediga kväll?
I en park någonstans med vänner och picknicksmat, eller så på villan. Alltid, alltid på villan.

20150728_142803

Ska du gå på student- eller examenskalas?
Räknas mitt eget? Magisterskaffe kombinerat med officiell säsongsinvigning av villaverandan.

Smörgåstårta – najs eller bajs?
Najs! Helst med räkor.

Var hittar man dig en regnig dag?
I någon av stugorna på Stundars friluftsmuseum (kom och säg hej till mig på jobbet!) eller i lillstugon där jag läser en bok i sängen.

Var och hur firar du midsommar?
Med lajvarvänner på en välbekant stuga, med knytkalas och bastu och nakenbad.

Vilken blir årets sommarplåga?
Myggen. En trevligare sommarplåga är folkmusiken som jag brukar lyssna på när jag kör bil. Låna cd-skivor från biblioteket  jag är så gammalmodig att jag nästan är retro.

Vilket är ditt bästa tips för att koppla av i sommar?
Ha kaffepaus så ofta som möjligt.

Ska du resa någonstans i sommar?
Som vanligt blir det en vecka på Kreta med familjen. Jag har tappat räkningen hur många gånger vi har varit där, men båda händernas fingrar räcker inte till. Sedan ska jag resa till huvudstaden för ett bröllop och förhoppningsvis dra runt i Österbotten på äventyr! Roadtrippar i sommarskymning är något av det bästa.

20150611_101134
De kretenska bergen som är mina favoritberg i hela världen.

Ska du sommarjobba – eller har du semester?
Sommarjobbar på museum en del av sommaren. Runtom det ska jag försöka vara så ledig som jag bara kan.

Den ultimata sommarmaten för mig är…
Allt grillat, och mommos abborrar.

När tar du det första doppet?
Troligen i Grekland i Medelhavet, hemmavid allra senast på midsommar!

Beskriv din idyllsommar.
Enorma picknicksfiltar, hängbjörkars skugga, tjocka romaner att läsa länge. Lite jobb och många ljusa kvällar. Fester och dansgolv och köra hem i soluppgången.

Avslutningsvis: nämn tre saker du ser fram emot med sommaren 2016!
– Läsa! Jag tänker mig bland annat Elena Ferrantes omtalade bok Min fantastiska väninna. Har ni tips på sommarläsning? Jag tar med glädje emot bokrekommendationer.
– Långa, varma julidagar.
– Sitta och dricka kaffe på verandan och titta på kaninerna som fnattar omkring i sin hage.

20150623_165107

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Sommarlistan

  1. Åh, igen blir jag så avundsjuk på din Kreta-resa. Min längtan till Grekland är just nu så stor, så stor. Vart som helst inom Grekland, men Grekland skulle jag vilja åka till…

    Och så roligt att du får sommarjobba på Stundars. Ska du gå klädd i tidsenliga kläder, eller är det fri klädsel som gäller?

    Och ditt eget mgisterskaffe räknas mer än väl. Det om något räknas väl!! :)

    • Att åka till Grekland blir lite som att åka hem – till ett annat hem. På Stundars är det tidsenliga kläder som gäller, kjol och skjorta och huvudduk. Jag ska se om jag lyckas rota fram ”mina” kläder från tidigare år, så jag får en kjol som är tillräckligt lång och stor…

Kommentera

