Lämna ett hem och återvända till ett annat

Åboeran har nått sitt slut. Igår bar jag lådor och gnuggade väggarna fria från ord. Idag cyklade jag på lånad cykel till lägenheten för att städa det sista och sedan lämna in nycklarna. Alla inneboenden har flyttat ut – emopojkarna ur garderoberna, drottningen ur städskrubben, Moriarty ur skafferiet, badrums(s)lampan ur badrummet… Endast Tarzan lämnade kvar, och honom gömde jag högt upp i ett skåp.

De senaste veckorna har jag tömt skåp efter skåp, staplat flyttlådor på varandra. Sovit på en madrass på golvet för att jag sålde sängen, haft nattduksbordslampan (som jag lånat de senaste åren) som enda ljuskälla i sovrummet för att jag sålde takkronan. De senaste veckorna har varit intensiva och stundom tunga och jag är tacksam över att de nu är över. I helgen kom mina föräldrar och med minsta möjliga mån lyckades vi få alla kvarvarande saker på släpet och i bilen. Det är nog tur att jag har föräldrar som hjälper mig. Det är nog tur att det är så jobbigt att flytta, för då är det skönt och inte bara sorgligt när det är över.

Många är de vänner som har hälsat på under åren, som har sovit över. Välutnyttjad bäddsoffa, det är så jag vill ha det också i fortsättningen. Vissa gäster har varit oväntade men inte desto mindre välkomna. Det är en ynnest att få äta frukost med personer man tycker om, dricka eftermiddagskaffe med en kär vän.

Hur känns det? är frågan som jag har fått. Det känns skönt. Det är sent i maj och jag längtar norrut till andra hem. Jag har anat de här dagarna i flera månader och nu, nu anar jag sommarnätter över Österbotten. Jag är redo att lämna ett hem och återvända till ett annat.

Nattduksbordslampan har jag återlämnat, och i dess lägenhet sover jag de sista Åbonätterna. Med dess ägare och andra vänner umgås jag de sista Åbodagarna.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Lämna ett hem och återvända till ett annat

  1. Anne-Lie

    Vemodigt, vackra och ljuva minnen! Som pärlor på tråd ska du minnas ögonblicken…alla unika. Kram! =)

  2. Jag hoppas du får trivas lika bra i din nya lägenhet som i din gamla. Må dina medkumpaner följa dig, flytten till trots, så du också i framtiden får sällskap av emopojkar och Moriarty. En flytt är ofta vemodig, samtidigt måste man också glädjas över allt vad man hunnit uppleva i en lägenhet och hur väl lägenheten behandlat en och hur bra man trivts. Home is where your heart is och orten spelar sist och slutligen inte alltid så stor roll.

Kommentera

