Odling

Med vänners hjälp
odlar jag min trädgård
inte dygder
de egenskaper
mest nyttiga och älskvärda
XXXXXXXXutan de som blommar vackrast

Ord som går under huden
törnetaggar
längtans rosor
löjtnantshjärtan och azalea
skönheten i blod och blåmärken

Kärleksört och fyrklöver
förgät-mig-ej
humle
så daggdrypande
att jag nästan
måste vända bort blicken

Jag planterar sköra sticklingar
av gullregn
sår frön av
vallmo och lupiner

Det gäller att vattna
tidigt om morgonen
innan allt förångas

Jag krattar midnattsgångar
anlägger skymningslundar
stilla platser där
det som inte tål dagsljus
får ro att växa

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

