Frukost

Om jag under resten av mitt liv endast skulle få äta ett mål mat, så skulle det vara frukost. ”Stora frukostar med ägg och apelsinjuice”, som det stod i en av mina favoritböcker från tidiga tonår. Kaffe och rågbrödssmörgåsar med avokado och paprika i soffan medan jag läser tidningen. Villafrukostar i form av cornflakes med mjölk och färska päron. Tjocka, amerikanska plättar med vispad grädde och frukt och sirap framför ett historiskt kostymdrama en söndagsmorgon. Lycksaliga morgnar när en vän har sovit över och det finns tid att koka mera kaffe.

Under Londonresan hösten 2014 var min favoritstund på varje dag frukosten. Där satt vi, jag och tre av de finaste människorna i hela världen, i en av de finaste städerna i hela världen. Vi tände ett blockljus som vi hade köpt (i en lilarosa nyans, för att matcha den uppdragbara dinosaurieleksaken som vi hittade i en låda) och åt kokt ägg och müsli och rostat bröd med honung och drack starkt, hett Earl Grey-te och hade hela dagen låg framför oss.

IMG_3391London breakfast in the making

Det är väl just det. Det är inte bara frukosten i sig som är det bästa. Det är potentialen av dagen som komma skall. Om jag inte har några planer för dagen är frukosten en stund av spännande ovisshet och en chans att känna efter – vad vill jag göra idag? Om jag har tråkiga saker som måste göras är morgonen en stund att samla kraft och bara vara lite till. Morgnar är tillåtande. Ljuset, eller om vintrarna mörkret, är förlåtande. Det finns en kravlöshet och en välsignelse i morgnar: Här. Du får denna dag att göra till din.

Eller som farbror Melker sade: Denna dagen ett liv.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

