Vi ses på torsdag

Det här med vänner, alltså. Det är lite som med Donna Tartt – jag kommer väl aldrig sluta tala om någondera. (Denna dag har innehållit båda, då blir det inte mycket bättre.)

En helg i Helsingfors lever jag utan planer och villkor. Jag, som brukar vara kontrollfreaket nummer 1, klarar av att bara följa med världen och gå på känsla, utan att veta var jag är, vart jag ska, när jag nästa gång kommer äta, vilka jag kommer träffa. Det blir kusiner och vänner som lagar middag och bjuder på vin och whisky och sovplats. Vänner som är så självklara att jag knappt tänker på det, men när jag ser två av dem kramas adjö tänker jag ändå på det: denna välsignelse att få ha dem i mitt liv och hjärta är större än jag kan omfatta. Det är soligt jämt, min ryggsäck är inte för tung och att sitta i köket på Drumsö känns så välbekant att jag inte riktigt är säker på att jag någonsin lämnade det sedan förra gången.

”Vi ses på torsdag”, säger jag när vi skiljs åt. Det är det bästa sättet att säga hejdå.

Tillbaka i Åbo fortsätter staden leka sommar, den blommar ut som lönnarna längs cykelvägen. I två timmar sitter vi invid åstranden, jag bränner mig lite i solen och dricker islatte utan is. I ett sällskap som är en oerhörd ynnest, som jag inte riktigt ännu förstår att jag faktiskt får uppleva, talar vi om litteratur och poesi och feminism och vänskap och namn. Allt är lätt, allt är ljust, allt är klart. Igen inser jag att det jag kommer sakna när jag flyttar är vännerna – de jag redan har och de jag håller på att få.

”Vi ses på torsdag”, säger hon när vi skiljs åt. Det är det bästa sättet att säga hejdå.

1 kommentar

Filed under dagbok

One response to “Vi ses på torsdag

  1. Ah, det är ibland underbart att bara släppa greppet och glida med, när man vet att man är i goda vänners lag :) Det var en av de saker jag kunde uppskatta som singel, att man bara kunde vara med och så ordnade sig saker ändå.

    Och vilken trygghet i orden ”vi ses på torsdag”. För det är ju alldeles runt hörnet.

Kommentera

