Vinnare och andra deltagare

Årets vinnare i Arvid Mörne-tävlingen är Adrian Perera. Grattis grattis! Jag läser utdrag ur hans bidrag och tänker att jo, det här är bra saker, det här är starka dikter. Och jag försöker att inte vara det minsta bitter, men det är svårt att inte vara det minsta bitter. Så jag är litelite bitter. Ska inte låtsas att jag är en bättre människa än jag är.

Det är inte så mycket det, att jag är bitter för att det går bra för andra, utan mer att jag är bitter för att det inte går bra för mig. Okej, den första reaktionen kan vara den — varför hen och inte jag? Men såpass förnuftig är jag, att jag mycket snart kommer fram till att hen förtjänar det. Att hen skriver bra, kanske skriver precis det som efterfrågas och eftersökes, att det inte betyder att jag för den sakens skull skriver dåligt. Bara inte tillräckligt bra, inte den här gången.

Men ack, hur lätt det är att jämföra sig med andra som lyckas där man själv misslyckas. Hur lätt det är att tänka, om aldrig så kort stund, hemska hemska tankar om de som kommer in till den där skrivutbildningen som man själv inte blev antagen till, om de där som vinner den där tävlingen där man själv deltog, kanske med det bästa man någonsin hade skrivit. Och det inte räckte. Det är lätt att glömma de där framgångarna som faktiskt finns i historien, skrivkurser man har blivit antagen till, dikter som har berört andra på djupet. Sådant som också räknas, på andra sätt. Och allt det som finns framför en: skrivkurser man ännu inte ens har hört om, att det bästa man någonsin har skrivit kanske kommer skrivas nästa månad.

Nu är jag inte så bitter längre.

8 kommentarer

Filed under dagbok

8 responses to “Vinnare och andra deltagare

  1. julia

    Men det är just det man måste komma ihåg, att bara för att man inte blir antagen/vinner med något man gjort, så är det bara en eller några människors åsikter som bestämmer. Domarna i en tävling har på något sätt inte den slutgiltiga rösten ifall något är bra eller inte.
    Också att det inte är kritik mot det du gjort, utan bara beröm åt den som vann. Tycker du ska fortsätta skicka in och dela med dig av dina texter :) För bakom alla stora vinster och böcker finns i de flesta fall många nedslag, uppryck, kämpande och månader av skrivande och svettande. Jag hejar på dej <3

    • Ja, jag tror absolut på att tänka det som beröm åt vinnaren och på att kunna glädjas å andras vägnar – ibland krävs det bara lite extra arbete för att skjuta undan den där avundsjukan först.

      Tack för påhejandet <3

  2. Ibland är det bara så att man inte är just precis den de sökt, trots att man upplever att man själv just precis är det. Men – livet brukar sådana gånger hitta på andra, kanske bättre vägar än vad man själv tänkt sig. Efteråt får man bara vara glad över hur bra allt ändå löste sig, trots att det inte alls gick som tänkt.

    Och heja dig! :) Din tid kommer.

    • Ja, saker har ju en tendens att ordna sig, på något märkligt sätt. Tack för påhejandet :)

      • Var det annars så att du skulle flytta under våren? Är det då Vasa som gäller?

      • Ja, jag kommer lämna Åbo för Vasa till sommaren, som jag alltid gör. Skillnaden denna gång är att jag har sagt upp lägenheten i Åbo och därmed planerar att fortsätta bo i Vasa också efter sommaren. Hur, var, för hur länge och allt sådant är dock fortfarande oklart!

      • Så spännande! Du har väl säkert en del bekanta från tidigare i Vasa, så du inte behöver känna dig ensam? Jag hoppas du kommer att trivas närmare dina rötter.

      • Tack ska du ha! Jag har fler vänner i Vasa än jag har haft i Åbo, och hela familjen (och en del släkt) i staden, så mitt sociala nät kommer flerfaldigas. Jag är säker på att det blir ett äventyr i sig att bo som vuxen i sin barndoms trakter :)

Kommentera

