Aprillyrik dag 25 – Landmärken

Jag vill ha fler landmärken
färre landminor

fler stigar på vilka
jag säker kan gå
fler fyrbåkar i natten

Mörka skogar
och nakna fält

Jag vill ha färre stormbyar
fler stormlyktor

fler vindskydd och tändstickor
när kylan drar in

En eld att svara din

Jag vill ha fler vägskäl
färre slukhål

kunna korsa myren
utan irrbloss och träskvatten
i lungorna

Jag vill ha någon
att värma mina händer
när jag kommer fram

Dagens prompt var att skriva en dikt som börjar med en rad från en annan dikt (inte nödvändigtvis dess första rad) för att sedan ta dikten vidare i en annan riktning. Tanken är att originaldikten ska fungera som en slags fond för den nya dikten, men utan att influera så mycket att det blir en omskrivning av originalet.

Jag valde raden ”I want more landmarks , less landmines” från en ledartext till tidskriften Spork av Richard Siken. Redan första gången jag läste den raden visste jag att jag måste göra något med den. Det var ett mycket roligt prompt, men trots att jag filade länge på en först dikt så ville det inte lossa. När jag sedan bestämde mig för att helt byta riktning och uppbyggnad så kom dikten plötsligt fram. Det var tydligen så här den var menad att vara.

4 kommentarer

Filed under skönlitterärt

4 responses to “Aprillyrik dag 25 – Landmärken

  1. (I read it via Google Translate but) lovely!

  2. Jag tror de flesta av oss kan känna igen oss i den här texten. Jag tycker den beskriver både nuet och livets gång samtidigt.

Kommentera

