Aprillyrik dag 22 – På väg hem

Under rotvältor
lyser nakna stenblock,
jordens benknotor

Vårvatten dränker åkrar,
sluttningar, åbäddar
lyfter doften av
mull och mossa

Ängsmarker, våtmarker, vildmarker

Björkstreck över kalhyggen,
plattlandshorisont,
granskogsmörker med ockratoppar

Jag är på väg hem

Dagens prompt var att skriva en dikt för att uppmärksamma Jordens dag. Jag tillbringade fem timmar av dagen på bussen mellan Åbo och Vasa, och eftersom jag inte kan läsa i buss satt jag mest och lyssnade på musik och tittade ut genom fönstret.

5 kommentarer

Filed under skönlitterärt

5 responses to “Aprillyrik dag 22 – På väg hem

  1. Jag älskar den här. Ordporr. Man känner doften av våt mylla i gryningen.

Kommentera

