Under kontinuerlig bearbetning

Ibland skulle jag vilja skicka alla på en obligatorisk grundkurs i genusvetenskap. Lika ofrånkomligt som sexårskontroll, matematik i skolan och att betala skatt. Det är otroligt givande att läsa genusvetenskap. Det är också otroligt frustrerande att läsa genusvetenskap. Allt du har tagit för givet ifrågasätts, alla så kallade sanningar dras fram i ljuset, skärskådas och – ofta – förklaras godtyckliga, skadliga och förenklade.

Ta något så skenbart enkelt som kön. Vi lär oss att det finns kvinnor och män, att de är på sina respektive skilda sätt, och att de alltid är sina respektive skilda kön. Män är män och kvinnor är kvinnor och män är si och kvinnor är så. Inte för att folk (eller i alla fall tacksamt få) säger så rakt ut, men det är vad som finns i ryggmärgen, det vi har indoktrinerats sedan från den bokstavliga sekund vi föddes.

I verkligheten är det ju inte så enkelt. Under introduktionskursen i genusvetenskap var en av uppgifterna att skriva en arbetsdefinition av kön, det vill säga, försöka ringa in vad vi uppfattar att kön är. Denna definition fick vi sedan vidareutveckla under hela kursens gång. Det är rentav svindlande hur stor skillnad det är på den första och den senaste versionen.

Så låt mig, för mig själv och för er andra, presentera:

Arbetsdefinition av kön (under kontinuerlig bearbetning)

♦ Kön är i vårt samhälle den kanske första gruppering som görs av människor. Kön är en faktor bland andra (såsom ålder, klass, etnicitet, religion, funktionsförmåga, sexualitet med flera) som tillsammans styr hur vi uppfattas av andra (och oss själva) samt vilka erfarenheter och förutsättningar vi har i vårt samhälle. Hur dessa faktorer samspelar kallas intersektionalitet. Kön är med andra ord en bland flera maktfaktorer, där de som uppfattas som män strukturellt sett har större makt än de som uppfattas som kvinnor eller annat.

♦ Kön är flerdelat. Kön är en faktor i identiteten hos många, en del i den mentala självuppfattningen. För andra är kön helt irrelevant i skapandet av sig själv. Kön är ett socialt begrepp och det finns många normer som styr vår uppfattning av kön – kön uppfattas genom utseende, beteende och handlingar, åsikter, yrken, ting, abstrakta begrepp och tankesätt. Enligt den rådande tvåkönsmodellen ses kön som ett av alternativen ”kvinna” eller ”man”. Varje person förväntas tillhöra endera gruppen och endast den gruppen. Att stå utanför, mellan eller bortom uppdelningen ”kvinna” eller ”man” är ofta inget alternativ som ges, trots att människor kan känna sig höra till båda eller ingen av grupperna.

♦ Kön är också biologiska och anatomiska egenskaper, kopplade till reproduktionsförmåga genom könsceller, hormoner och organ. Trots att biologin inte alltid håller sig till den kulturella uppdelningen i kvinna/man, reproduceras den kulturella tvåkönsmodellen även inom biologin. Detta kan till exempel ses i hur intersexuella personer, som vid födseln inte entydigt kan kategoriseras som flicka eller pojke på grund av anatomiska skillnader i gener, hormoner och/eller könsorgan, redan som spädbarn opereras för att passera som flicka eller pojke. Även om det inte finns medicinska skäl för en operation genomförs den för att den rådande tvåkönsmodellen och dess normer ska upprätthållas. Detta binära tankesätt gällande kön syns också i den juridiska aspekten av kön, där alla måste registreras som det ena eller det andra (eller det tredje eller det fjärde eller så vidare, beroende på land, lagstiftning och kultur) och där kön syns i folkbokföring och personnummer.

♦ En person, för vilken det finns skillnader mellan de olika aspekterna av kön, kan kallas transperson. En person, för vilken alla aspekterna av kön stämmer överens med varandra, kan kallas cisperson.

♦ Kön är inte statiskt och naturgivet, utan något som är föränderligt och flytande över tid, både som begrepp inom vår kultur och eventuellt för individuella könsuppfattningar av sig själv. Detta betyder också att kön måste skapas och upprätthållas hela tiden genom olika slags handlingar och tankesätt. Kön kan verka vara en stabil faktor endast för att det hela tiden, på alla plan i samhället, reproduceras, upprätthålls och väldigt långsamt förändras och omskapas.

Låt mig höra! Vad tänker ni kring kön, om ni tänker kring kön? Har ni en egen definition av kön, eller skulle ni vilja ha en? Har ni något att tillägga, ifrågasätta eller spinna vidare på i ovanstående arbetsdefinition?

4 kommentarer

Filed under dagbok, okategoriserat

4 responses to “Under kontinuerlig bearbetning

  1. Oj, det här är en så svår fråga. Min kommentar till detta är att låt alla blommor blomma. I mitt tycke skall man få känna sig om man eller kvinna om man så önskar, men om man till exempel som barn visar tydliga tecken på att inte vara bekväm i sin egen kropp så kanske föräldrarna måste acceptera den sanningen också, fastän det kanske inte är lätt för dem (jag har aldrig varit i den situationen själv, så jag kan inte säga hur det känns). Jag har förstått att det inte alltid är så lyckat att nyfödda könskorrigeras, sedan vet jag inte riktigt hur man skulle lösa saken på bästa sätt.

    Skall man vänta tills barnet är vuxet, hur mycket får det lida under tiden (här tänker jag mest på alla hårda ord barnet kan råka ut för på vägen, vilket påminner om debatten om att föräldrar av samma kön inte kan ha ett barn för att barnet kan mobbas, vilken jag tycker är bullshit, men jag ser det här som en annan diskussion fast jag använder samma löjliga argument), samtidigt som barnet garanterat lider av att ha ”fel” kön? Ah, du ställer så svåra frågor idag, jag vet inte om det finns ett rätt svar på den här frågan. Bästa lösningen vore ju att låta barnet välja självt, men när är rätta tiden för det?

    Kön i folkbokföringen tycker jag i alla fall att kunde luckras upp. Åtminstone kunde det finnas en tredje kategori för de som inte känner en definierad könstillhörighet.

    Sedan vill jag tillägga att jag inte kan de korrekta begreppen i den här debatten, så ta inte illa vid er för att jag uttryckt mig klumpigt, det är inte illa menat.

    • Vad roligt att du tar dig an det, trots att det är en svår fråga! För det är det, men också ack så viktig fråga. Det finns ju heller inga rätta eller enkla svar. Jag är också helt med på att låta alla blommor blomma. Just därför tror jag det behövs mera information och uppmärksamhet på kön, hur paradoxalt det än kan låta. Om man inte aktivt tänker på kön, så är det så otroligt lätt att glida tillbaka i gamla, invanda uppfattningar, utan att man vill eller ens är medveten om det.

      Det som många kritiserar i just operationer av intersexuella spädbarn är att det dels kan vara en medicinskt helt onödig operation, som medför risker för barnet och dels att det görs bara för att den sociala uppfattningen av två kön ska upprätthållas. Jag vill ju också tro att det i ett samhälle där kön på riktigt inte spelar någon roll så skulle inga sådana onödiga operationer finnas. Jag är dock inte väldigt insatt i det här området, så jag ska inte gå och säga saker jag egentligen inte vet något om.

      Kön i folkbokföringen kunde definitivt luckras upp och bli mer mångdimensionerad. Jag vet egentligen inte varför det ska finnas könstillhörighet där? Över huvud taget är lagarna gällande transpersoner i Finland hopplöst föråldrade. Till exempel måste en transperson vara ogift och steril (!) för att få byta juridiskt kön, vilket ju är alldeles otroligt huvudlöst. Allt det här bottnar ju också i en alltför snäv, social modell av endast två kön, som ska vara på ett visst sätt.

      • Jag tror alltid på mer information oavsett fråga. Kön är inte något jag kanske tänker på så ofta i det dagliga livet måste jag erkänna. Å andra sidan är den världen också så luddig för mig, eftersom det inte är något jag stöter på varje dag och som kanske inte heller direkt berör mitt vanliga liv så att säga, samtidigt som jag ju har vänner som slåss för dessa frågor och ser problemen varje dag.

        I princip skulle denna debatt i mångt och mycket vara värd att lyfta upp mer aktivt och diskutera, som så många andra frågor, så kanske vi människor också skulle må litet bättre. Problemet idag är väl också det att vi pumpas fulla med så mycket negativa nyheter, så i något skede stänger man av dessa nyheter. Så länge våra medier fokuserar på hur dåligt vår ekonomi går, istället för att försöka lösa den verkliga problematiken (som till exempel människors illamående) så vet jag inte om vi kommer att se en förändring i tankesättet hos människorna.

        Ah, i den bästa av världar skulle inte liknande operationer behövas nej. Här måste jag erkänna att min kunskap inte räcker till för att säga så mycket mer om just dessa operationer. Här ser man hur okunnig man är i vissa frågor.

        Jag antar att könsindelningen är så stark ”för att den alltid funnits” samtidigt som man sopat problemen under mattan med människor som inte känt sig bekväma i sin kropp. Litet beroende på tidsperiod har man väl i vissa fall varit mer tolerant mot människor som varit avvikande från normen (vad det nu sedan är) och i andra tidsperioder mindre tolerant. Ett skräckexempel tycker jag själv är de så kallade Freak Shows som jag personligen tycker var vansinnigt grymma, på tal om personer som varit ”annorlunda”.

        Lagstiftningen gällande transpersoner tycker jag är grym. Om en stackars människa först upplever att den föds i fel kropp, för att senare välja att genomgå tunga processer i form av operationer, hormoner och Gud vet vad, så förstår jag inte hur man kan välja att ytterligare bestraffa hen genom att kräva att hen skall vara steril och ogift. Å andra sidan tror jag inte att vi kommer att se en uppluckring av denna lagstiftning med den regering vi har just nu.

      • Tack för din kommentar! Jag blir alltid glad när folk vill ge sig in i diskussioner. Jag håller absolut med dig om att problematik kring kön är något som borde lyftas upp mer – och att det inte finns utrymme för det i till exempel media. Ofta när vi talar om kön så tenderar vi också att fokusera på människor som bryter mot normen på något sätt, eftersom normbrott är synliga och ”lätta” att upptäcka. Det som jag tycker är minst lika spännande och viktigt är inte undantaget, utan själva normen. Jag tror det skulle vara väldigt viktigt är att också tala om det som vi tar som självklart, det vill säga ”kvinna” och ”man”, och ifrågasätta och fundera kring kön där också. Att ha endast två snäva könskategorier som utesluter varandra skadar inte bara de som inte över huvud taget passar in i dem, utan också de som till största delen ”passar in” i ”kvinna” eller ”man”. Det är som: ingen mår bra av det binära könssystem som vi har, varför har vi fortfarande kvar det?!

        Just det där att könsindelningen ”alltid har funnits” och ses som ”naturlig” och ”biologisk” är också otroligt fascinerande. Om det nu är så att kön är något statiskt, naturligt och biologiskt – varför måste vi då hela tiden och på alla plan upprätthålla uppdelningen genom bland annat färger, yrken, maträtter, språk, hobbyer, kläder och så vidare? (Retorisk fråga, eftersom du ju vet att jag inte köper det här med att kön är ”naturligt”.)

        Jag tror tyvärr inte heller att translagstiftningen kommer ändras under denna regeringsperiod… Hbtqi-frågor ses inte som viktiga på samma sätt som till exempel ekonomin (som du skriver ovan). Jag hurrade när presidenten hade stadfäst den nya äktenskapslagen, men tvivlar (även om jag förstås hoppas) på att det kommer goda nyheter om lagar som berör regnbågsfolk inom en snar framtid.

        Jag märkte efter en genomläsning att jag använder en massa citattecken i min kommentar, haha! Det om något visar väl på att kön inte är något enkelt ämne att tala om.

Kommentera

