Aprillyrik dag 11 – Perklande och Zon 2

Vissa dagar vill inspirationen helt enkelt inte infinna sig. Jag blev mycket förtjust i dagens prompt: Today, I challenge you to write a poem in which you closely describe an object or place, and then end with a much more abstract line that doesn’t seemingly have anything to do with that object or place, but which, of course, really does.

Det hjälpte inte. Kanske var det för att jag hade alldeles för få timmars sömn i kroppen (en kombination av en lång och trevlig utflyktssöndag, en inte lika trevlig halvtimme mitt i natten när en okänd man ville in i trapphuset och en för tidig väckning), kanske var det för att jag på något vis kom in på dikten från fel håll (jag hade den sista raden klar innan jag ens visste vilket föremål eller vilken plats jag skulle skriva om).

Hur som helst så ville det inte lossa. Jag kunde känna hur dikten satt fast inne i huvudet, vilken form den hade, men den ville inte släppa taget. Jag måste tvinga ut den, och även om jag tror starkt på att arbete föder inspiration, så blir framtvingade dikter sällan lika bra som de som springer fram ur ens någon slags inspiration.

Jag beklagar mig för en vän på Facebook.

Jag: Det är en perklandes dag idag. Jag har perklat med min jäkla dikt hela dagen.
Vän:
Har perklandet burit frukt då?
Jag:
NÄ. Det blir bara skit. UH.
Jag:
Eller, inte blir det väl helt skit. Jag vågar påstå att jag inte skriver helt skitdikter. Men det blir inte som jag vill och det stör mig.
Vän:
Bah! Då får du väl sova på saken, och ta två imoron! Eller ge efter och publicera den enligt dig skit dikten.

För mig är NaPoWriMo egentligen väldigt simpel. Det finns en enda regel som jag följer: Jag måste skriva minst en dikt per dag. Även de dagar när poesin sitter hårt åt. Kanske speciellt de dagar när poesin sitter hårt åt. Och just för att jag inte kan sova på saken och ta två imorgon, just för att poesin satt så hårt åt idag, så publicerar jag denna perklandets dags dikt. Som ett bevis på att det går att skriva poesi också när det känns som att det inte gör det.

Zon 2

Strax innanför zon 2
Två rum en hall ett badrum ett kök

Kondens på fönsterrutan varje morgon
grönväxter kring badkaret
dubbla täcken i dubbla sängar

Trägolv i köket
slitet under yllefötter
På innergården
hänger tvätt och smyger katter
underhållning när man diskar

Om nätterna:
knäppningar i vattenledningarna
duvor på takpannor
om man håller andan
tunnelbanan

Det skulle inte bli så här.

7 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

7 responses to “Aprillyrik dag 11 – Perklande och Zon 2

  1. Det går inte alltid som man tänkt sig nej :) Men det blev ju inte alls en fy-skam dikt ändå :)

  2. toktassarna

    Älskar melankolin!

  3. Jag gillar känslan i dikten, det konsekventa eländet… och den sista raden förklarar allt på ett enkelt sätt. :)
    Kram! :)

  4. Pingback: NaPoWriMo – Day 11 – “Bittersweet Memories Feeding The Senses” by David Ellis | toofulltowrite (I've started so I'll finish)

Kommentera

