Praha

Påsken tillbringade jag med familjen i Prag bland kullerstenar och tegeltak.

20160327_131820

Vi promenerade tills fötterna värkte och åkte flodbåt under Karlsbron.

20160328_152644

Här är jag på Karlsbron, hej hej! Om ni någonsin, någonstans, ser en typ i röd basker, matchande axelväska, läderkängor och blå militärkappa är det med allra största sannolikhet jag.

IMG_5518

Vi drack öl varje dag. Sista kvällen ville jag köpa hem en liten flaska absint.
Kassören var häpen.

Han: It’s 70%.
Jag: Yes, I know.
Han: Strong girl! From Russia?
Jag: No, from Finland.
Han: Ah, Finland. Finlandia vodka!
Jag: Yes. We know how to handle strong stuff.

20160328_131844

Våren var närvarande på ett helt annat sätt än hemma.

IMG_5528

IMG_5525

Innan jag reste iväg fick jag en utmaning av min vän C. ”Skriv något skönlitterärt om Prag”, sade han, så det gjorde jag.

På en gata i Prag
ser två män på varandra
och jag ser på dem

Den ena jonglerar med tre käglor
När de ler mot varandra

gör jag dem till:
vänner
bröder
älskare

för jag förstår inte tjeckiska
– men leenden

och makten är min
och staden
formar sig efter min vilja
som den gjorde för Kafka

Kanske är det något
med alla dessa kullerstenar

IMG_5554

Prag är tusentals turister på Karlsbron.

20160327_150705

Prag är också detta, två kvarter från bron och in i Gamla stan.

IMG_5568

På kvällen var det gotiska Askungenslottet vårt riktmärke hemåt, på dagen gick vi under Powder Gate, som jag förstår betyder Krutporten men som jag alltid tänker på som Puderporten.

IMG_5536

IMG_5549

Det allra finaste var ändå alla kafésittningar med familjen, i olika kombinationer av familjemedlemmar. Att umgås över kaffe och choklad är kvalitetstid av bästa sort.

IMG_5556

4 kommentarer

Filed under dagbok, skönlitterärt

4 responses to “Praha

  1. Prag ser ut att vara en inbjudande stad. Det är, som jag redan skrivit, ett must på vår lista också över städer att se men i år beger vi oss mot berlin. Du ser ut att ha haft en riktigt skön semester :) och vilken underbar färg på baskern! :)

    • Tack! Det är min favoritmössa genom tiderna, piggheten fördubblas så fort jag lägger den på huvudet. Jag rekommenderar verkligen Prag! Det är en relativt billig stad och såpass koncentrerad stad att man i princip kan klara sig utan kollektivtrafik. Det mesta är inom gångavstånd. Vi köpte ett dygnskort till kollektivtrafiken en dag (det kostade under 5 euro per person) och åkte bland annat upp till slottsområdet den dagen. De andra dagarna förlitade vi oss på apostlahästarna.

  2. Så härligt med Prag! Jag har inte varit där, men skulle gärna vilja besöka den staden.
    Fin dikt blev det också!
    Kram Sandra! :)

    • Tack ska du ha! Jag kunde inte värja mig för männens leenden mot varandra. Prag är verkligen värd ett besök, staden undslapp ju bombningar under andra världskriget så den är bevarad på ett helt annat sätt än många andra europeiska huvudstäder.

Kommentera

