Research

Jag antar att folk har en uppfattning om att författare gör efterforskning, letar upp fakta och sätter in sig i diverse märkligheter för att kunna skriva trovärdig prosa. Jag undrar om folk vet att en kan behöva göra en massa research inför poesi också.

Mina vänner vet att jag ibland, under ett ivrigt samtal, kan rusa upp och fram till bokhyllan, frenetiskt bläddra i en bok för att kunna citera exakt det som jag är ute efter – en viss tanke, ett par rader som är perfektion i sig själva. Detsamma sker när jag skriver poesi. Jag vill låna ord, en känsla, skummar genom åttahundrasidorsromaner för att få tag på en specifik stämning och skriva om och kring den.

Jag googlar författarcitat (Leo Tolstoj: ”Inga tillägg, hur briljanta de än är, kan förbättra ett arbete i lika hög grad som nedstrykningar”, något som jag försöker hålla som mina ledord, tillsammans med ”Write without fear, edit without mercy”). Jag letar upp låttexter och dialoger från teveserier, ordspråk och andras dikter. Jag läser om vad som behövs till betongtillverkning, hur många volt som finns i en blixt, vad morfin smakar och om det går att använda tandtråd för att sy skottsår.

För att inte tala om synonymer och rim: synoymordböcker och rimlexikon är en diktares bästa vänner. Det är inte bara för att underlätta rimletandet eller hitta det precisa ordet för en viss atmosfär, även om jag i går ägnade jag en god stund åt att hitta det perfekta adjektivet för att beskriva en person som, om hen inte hade varit en person, skulle ha varit en syra. (”Frän”, var det närmsta jag kom, men det var inte perfekt och därmed fick jag lämna idén.)

Det handlar också om att få nya infallsvinklar och nyanser.  Vad händer om jag istället för ordet ”bulta” använder ”banka”? Eller ”dunka”, eller ”pulsera”? Om jag istället för ”händer” rimmar med ”tänder”? Vilket ord ger den starkaste bilden, vilket alternativ passar bäst i fråga om klang, rytm och visuellt uttryck?

Dikter må ofta vara korta och skenbart enkla, men tätheten rymmer mycket och överlagt arbete.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “Research

  1. I love your detailed approach …I worried I was just obsessing :-)

    • Maybe it is a bit obsessed – but in a good way, I think! Poetry does not, after all, write itself, but needs work and afterthought.

Kommentera

