Aprillyrik dag 3 – Beundrarbrev

Kära ms Donna Tartt,

jag känner en stor sorg
för dem
som aldrig kommer
läsa dig.

Hur fattiga måste inte
deras sinnen vara?

Det tog mig elva sidor
att börja älska dig.

(Jag kan peka ut
de exakta orden:
bonfires and fog in the valleys;
cellos, dark windowpanes, snow.)

Jag önskar jag finge träffa Henry,
samtala med honom där
det doftar
bergamott, svart kinesiskt te,
en svag lukt av kamfer.

Var gång jag läser hans namn
drar det plågsamt i bröstet
och jag måste sluta ögonen en sekund.

Boris
som tog mig med sådan storm
med ett svart, slaviskt skratt
att jag inte tror jag skulle överleva
ett möte med honom.

Jag drömmer om de där
luftkonditionerade eftermiddagarna
kanderade apelsinskal
socker och vodka.

Theos dödslängtan
och Boris
som bara ville ha roligt.

(När jag första gången
såg en bild av dig
tänkte jag:
Självklart.

Jag älskar att du aldrig ler
på fotografier.)

I min bokhylla:

stulna konstverk
morfinklubbor
rosenträdgårdar;

Skönhet är skräck.
Oavsett vad vi kallar skönhet så
darrar vi inför den.

Med vänliga hälsningar,
oförställd beundran,
darrande av skräck,

S. H.

Dagens prompt var att skriva ett beundrarbrev till en kändis. Eftersom jag för tillfället läser om Donna Tartts Den hemliga historien, den här gången på svenska, låg hon och hennes underbara språk nära till.

Min läsning kan delas in i ett före och ett efter Donna Tartt. Det är värt ett beundrarbrev, tycker jag.

14 kommentarer

Filed under skönlitterärt

14 responses to “Aprillyrik dag 3 – Beundrarbrev

  1. Pingback: Day Four

  2. biggerthanalasagna

    Lovely!

  3. ”Beauty is fear.
    No matter what we call beauty so
    we tremble before it.”

    Your poem is lovely, even in a very coarse translation. Thank you.

    • Thank you so very much! Those exact words I cannot take credit for, since they belong to the lovely Donna Tartt (”Beauty is terror. Whatever we call beautiful, we quiver before it”, is the original quote), but I’m very glad you enjoyed even a rough translation of my poem.

  4. Sharon

    I really enjoyed this poem! It makes me want to go read books by this author! Really quite lovely! I especially like the line about eleven pages.

    • Thank you so much! That is quite the compliment. I recommend Donna Tartt with all my heart – she is like no other author I’ve ever read and probably ever will read.

  5. I got one of my Swedish friends to translate this for me, and it’s really beautiful.

    • Thank you for your kind words! I’m so happy you got a chance to read it in a better translation than google and liked it.

      • Was very grateful to them for doing it. I speak German, and managed to sort of understand bits on my own, but it was definitely much better than Google. Hoping to learn Swedish over the next year or so. It’s a beautiful language.

      • Welcome back here to read more poetry in Swedish any time!

  6. Pingback: NaPoWriMo – Day 3 – “All You Need Is Duran Duran” by David Ellis | toofulltowrite (I've started so I'll finish)

  7. Pingback: NaPoWriMo Day 4 Resources & Inspiration | awritersfountain

Kommentera

