Aprillyrik dag 1 (igen) – Kodein

Ibland slår inspirationen till, och då är det bara att följa den och se vart det bär. Den första diktdagen i april skrev jag således två dikter, även om denna andra färdigställdes när första april redan hade blivit andra.

En kort promenad?
Jag ska bara köpa cigaretter,
vänta här och se efter

Följ med upp?
Vi kan se en film i sängen,
dela täcket på hälften

Jag hörde att din flickvän
inte är i stan

Fryser du inte?
Det är så tunn jacka du har,
det är inte mer än februari

Är du hungrig?
Jag kunde ge dig kodein,
ge dig nyckeln till min bil

Jag hörde att din flickvän
inte är i stan

Vill du inte?
Det blir roligt, bara en stund,
kom hit med din blick och din mun

Vad menar du?
Sluta bråka, kom ta ett glas,
du vet att du vill det lika som jag

Jag hörde att din flickvän
inte är i stan

(och du borde inte heller vara här)

Jag lyssnade på låten Boris av Lo-Fang (ursprungligen av Boy) och fastnade för den suggestiva musiken och den skrämmande texten, till den grad att jag måste göra den min egen.

”Baby, aren’t you hungry?
I could give you codeine
or could get my car keys
Oh, what a cute dress
right now it’s useless
I heard your boyfriend’s out of town

and you should get out of town too”

Lämna en kommentar

Filed under skönlitterärt

Kommentera

