Ord på avvägar

Jag påstår mig ofta vara en skrivande människa. Fritidspoet, aspirerande författare, skribent eller något annat uttryck som jag tycker passar.

För att vara en skrivande människa skriver jag för tillfället väldigt lite. Trots att jag så gott som alltid har en anteckningsbok inom räckhåll och i teorin har fyra skrivböcker i användning, har jag – förutom några rader ur en dröm – inte skrivit något på flera veckor. Speciellt dikterna flyr mig, jag har förlagt språket och känslan för lyrik.

Inte för att jag saknar impulser, nej då. Det finns rader ur låttexter som hemsöker mig, rytmer som ekar i takt med mina steg. En kväll sitter en av mina grannpojkar med en bok i handen och röker ut genom det öppna fönstret. Han har blont hår och stor, vit t-skjorta och bilden av honom är så stark att jag blir förbannad.

Sandra Beijer ska tydligen ge ut sin andra roman. Alltså, jag är liksom avundsjuk fastän jag ju själv aldrig ens skulle försöka skriva en roman”, skriver jag åt en vän. ”Ja hon kan nog den där andra Sandra. Men den här Sandra kan nog minst lika bra misstänker jag”, svarar min vän. Jag blir smickrad och glad och tänker att jag måste hitta de där orden på avvägar, banne mig.

Och enda sättet att hitta ord och skriva mera är att skriva mera.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “Ord på avvägar

  1. Ja, så är det. Sedan undrar jag ändå om det går att tvinga fram orden, eller om man måste ge dem tid att komma. Vad är din erfarenhet?

    • Min erfarenhet är att det ofta går att skriva sig loss när man stampar på stället – skriva vad som helst för att komma över den där tröskeln. Å andra sidan kan det ibland vara oöverkomligt svårt att ens skriva bla bla bla, och då kanske man bara måste vänta. För egen del skrev jag litegrann här om dagen, inte bra och inte mycket, men det gav ändå något slags hopp åter om att ordtorkan inte kan pågå hur länge som helst.

Kommentera

