555 böcker

En bibliotekarie räknar med att hon kommer hinna läsa 8000 böcker i sitt liv. Jag får panik. Hur ska jag hinna läsa – och läsa om – allt det jag vill läsa? Panik!

Jag har fört läsdagbok sedan den första januari 2006. Det var alltså nyss tioårsjubileum för mitt kartlagda läsande, hurra för det i efterskott! Under de senaste tio åren, närmare bestämt 1.1.2006 – 1.1.2016, har jag noterat 555 lästa böcker. Där ingår också omläsningar av böcker, men inte diktböcker eller faktaböcker och endast delvis lästa skönlitterära böcker i studiesyfte.

En sak är i alla fall bra med att vara arbetssökande, och dessutom ha tittat ikapp alla favoritteveserier, är att jag har mycket tid, ork och vilja för läsning. Under februari månad läste jag hela fem böcker. Så här såg de ut i min läsdagbok:

563. Den sovande och sländan av Neil Gaiman. 67 sidor. En saga om en sovande prinsessa, en drottning, tre dvärgar och trolldom. Törnrosa och snövit på samma gång, i ny tappning. Vackra illustrationer av Chris Riddell. ★★

564. Den utvalde av Lois Lowry. 215 sidor. Jonas lever i samhället, utan konflikter eller missnöje. Allt fungerar, är i ordning. Alla är nöjda. När tolvorna ska tilldelas yrken blir Jonas vald till minnesbevarare, och ju fler minnen från tiden innan, desto mer inser Jonas att något i samhället är fel och vilka offer som krävs för att upprätthålla den perfekta ordningen. ★★★½

565. Goda omen av Terry Pratchett & Neil Gaiman. 352 sidor. apokalypsen är nära, Antikrist är född. Men demonen Crowley och ängeln Aziraphale, som levt på jorden i 6000 år, är ganska nöjda. Så hur går det med Harmageddon sist och slutligen? ★★★★

566. Steglitsan av Donna Tartt. 782 sidor. Först läst sommaren 2015. ★★★★★

567. Ostrich Boys av Keith Gray. 353 pages. After a depressing funeral, Blake, Kenny and Sim feel that taking the ashes of their friend Ross to Ross, Scotland, will be a more fitting memorial. They embark on a remarkable journey. ★★★

DSC05354Kalender, penal, kaffe och läsdagbok. Bra saker.

Om jag ligger i så kanske jag också lyckas med 8000 böcker under mitt liv. Berätta om dina februari- och livsböcker!

18 kommentarer

Filed under dagbok

18 responses to “555 böcker

  1. toktassarna

    Just nu plöjer jag Ester Blenda Nordströms socialantropologiska studier. Läst om pigor och samer, nu väntar en amerikaresa.

  2. Ah, Good omens har jag också läst. Inte den bästa Pratchetten i mitt tycke, men kanske inte heller den sämsta :) Kanske man inte skall ta stress över allt man borde hinna med, utan istället njuta av nuet (säger jag som är världssämst på det…)

    • Det tog länge innan jag kom mig för att läsa ”Goda omen”, trots att jag har lånat den i flera omgångar. Jag gillade den! Annars har jag mest läst Häxböckerna av Pratchett, och lite det ena och det andra av Gaiman, så det var så roligt att få ta del av en historia som båda har varit inblandade i.

      Och nej, klart man inte ska stressa. Klart man gör det ändå. Jag ser min arbetslöshet som ett tillfälle att läsa mer och stressa mindre! Det går förvånansvärt bra.

      • Häxböckerna hör till mina favoriter av terry pratchett. De och serien om vakterna. Å andra sidan tycker jag mycket om döden också, så ja, jag är nog helt enkelt ett rätt stort pratchett-fan :) gaiman har jag nog inte läst en enda bok av,utan då endast i samband med att han skrivit något tillsammans med terry pratchett. Månne en författare att stifta bekantskap med?

        Njut av dina böcker och härligt att du finner ro, ro för att läsa. Det gjorde jag inte och det är något jag sörjer mycket över.

      • Häxorna och Döden är också mina favoriter. Och Gaiman, oh, Gaiman! Han är definitivt en författare att bekanta sig med. Jag rekommenderar ”Stardust”, om du tycker om fantasy och sagor, och”The Graveyard Book” om modern tid med övernaturligheter lockar. Fast jag tror inte jag någonsin har tagit mig an Gaiman och blivit besviken, så det mesta går.

      • Så spännande Gaimans böcker låter. Båda två låter de facto som sådana jag kunde läsa. The Graveyard Book lät kanske en aning mer intressant i mitt tycke, men det återstår ju att se. Trevligt med boktips!

      • Nu vet du vad du kan hålla utkik efter nästa gång du är i närheten av ett bibliotek!

  3. ma

    Du har slukat böcker sen 1993 😄 Tänk vad många som inte finns i din läsdagbok!

    • Ja, jag läste ju mig igenom hela barnavdelningen på bibban och bodde i böcker under tonåren. Så det finns säkert ett hundratal odokumenterade böcker! Vad läser du för tillfället? :)

  4. På mitt nattduksbord ligger, förutom bibeln, From the Dust returned. :) Och under den ligger The Martian Chronicles. Båda är skrivna av Ray Bradbury. :)
    Och på mitt skrivbord, som står i kö för att bli läst efter de två ovanstående, ligger. Rama II av Arthur C. Clarke. Jag har sjunkit djupt ner i Science Fiction-träsket (även om From the Dust returned är en fantasybok). :D

    • Jag känner inte igen en enda titel (förutom Bibeln), men då antar jag att vi inte har riktigt lika boksmak heller! Vilken är bästa boken du har läst så här långt detta år?

      • En vääldigt bra fråga… Om vi definierar ”detta år” som inom de ”12 senaste månaderna” så skulle jag säga Golden Apples of the Sun av Ray Bradbury. Karln är jättebra på noveller, de är väldigt fantasifulla och inte särskilt tunga! :) Jag rekommenderar att du någon dag tar titt på någon valfri novellsamling av honom, som t.ex Golden Apples of the Sun eller Illustrated man.

        Men sen så gillade jag också On Stranger Tides av Tim Powers (vilket fungerade som inspirationskälla för Pirates of the Caribbean).
        Så ja, väldigt svårt att säga. :D

  5. Åhå, imponerande! Jag inser redan nu att jag inte kan springa förbi dig i antal lästa böcker :D Läser du ut böcker även om de är dåliga?

    • Hur mycket läser du då? Vad har du läst senast? (Det är ju ingen tävling, men det är roligt att veta hur andras läsning ser ut!)

      Det är mycket sällan som jag lämnar en bok på hälft, och tacksamt nog också väldigt sällan jag tar mig an dåliga böcker. Jag tror att det handlar om att jag ofta väljer mina böcker med omsorg – enligt rekommendationer från vänner med god smak, enligt uppskattad genre, enligt författare eller liknande. Men om det är en riktigt dålig bok som jag råkar på, eller en för den delen en bok som kanske är bra men bara inte alls passar mig just då, så kan jag nog låta bli att läsa ut den. Hur gör du med påbörjade böcker som visar sig vara dåliga?

      • Hundra sidor får man på sig att väcka mitt intresse. Fast jag ska erkänna att det är sällan jag bestämmer mig för att ge upp en bok, utan oftast bara går det längre och längre mellan läsningarna av boken, det rinner liksom ut i sanden snarare än att jag halshugger bokstackaren, så att säga.

        Jag är egentligen mer inne på faktalitteratur än skönlitteratur för tillfället. Just nu läser jag en mycket stimulerande bok som heter The Slight Edge. Rekommenderas varmt!

        http://www.amazon.com/The-Slight-Edge-Turning-Disciplines/dp/193594486X

      • Hundra sidor sägs ju vara den magiska gränsen, ja! Men det allra finaste är ju nog när en bok fångar en från allra första meningen.

        Så här börjar till exempel prologen i ”The Secret History” av Donna Tartt: ”The snow in the mountains was melting and Bunny had been dead for several weeks before we came to understand the gravity of our situation”.

        Eller ”Tschick” av Wolfgang Herrndorf, som jag läste ut igår: ”Det första som känns är lukten av blod och kaffe. Kaffebryggaren stor där borta på bordet och blodet är i mina skor”.

        Jag läser mycket sällan faktalitteratur för nöjes skull (det skulle kanske vara något feministiskt eller queerteoretiskt verk), utan det är nog fiktion som gäller hela vägen!

Kommentera

