Lugna dagar och våldsamma nätter

Även om mitt liv om dagarna är långsamt och lugnt, så är mina nätter desto mer dramatiska och svartfärgade.

Igår natt drömde jag att min stora vänkrets av rollspelare hade råkat i gräl, över vad vet jag inte. I ett försök att bli sams spelade vi schack och ordnade julpynt, men när partiet var över och dekorationerna sorterade i lådor stirrade de två grupperingarna fortfarande med förakt på varandra.

Igår natt var jag också en mördare. Besinningslös och beväpnad med en stor kökskniv drog jag fram genom ett höghus, genom lägenheter och högg huvudet av alla de jag mötte. Jag kände inte en enda av dem, och jag kände inget för en enda av dem. Till slut kom jag inte längre. Jag satte mig på golvet och lutade mig mot en ung mans bröstkorg. Han lade armarna om mig och jag kände mig lugn och trygg och framför allt tom, klar, färdig.

I rummet fanns också en äldre man i en gungstol och där satt vi, tre män, och väntade på att polisen skulle anlända. Jag talade med den unga mannen – jag tror vi var ett par – och när polisen tog sig in i lägenheten hade vi inte hunnit prata klart. Jag befallde polisen att ge sig av och återkomma om en stund. Så de retirerade, och ynglingen och jag fick tala färdigt, innan polisen stormade in en andra gång.

I natt köpslog jag med djävulen. Jag minns inte vad vi förhandlade om, eller hur djävulen såg ut, men jag vet att den som köpslår med djävulen alltid, alltid förlorar.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Lugna dagar och våldsamma nätter

  1. Du har minsann intensiva drömmar. Ditt undermedvetna försöker nog säga dig något :)

  2. Verkar som du håller på att avsluta något, att göra upp med något och du känner att du måste vara den som går som segraren. För mig känns det positivt, trots att det är så våldsamt.
    Kramar på det! :)

    • Ja, drömmarna har inte varit mardrömmar – det har varit starka drömmar med starka känslor, men aldrig med rädsla. Det är definitivt avslut på gång i mitt liv, där jag är i brytningsskedet mellan studerande och arbetande, i mental rörelse från studieorten till något annat ställe.

      Kram!

Kommentera

