Alla hjärtans dag

Har jag någonsin berättat hur glad jag är över att vi i Finland firar alla hjärtans dag eller vändagen, och inte Valentine’s Day? (Ni kanske kan ana.) Kärlek är så oerhört mångfacetterad att det känns rent ut sagt löjligt att begränsa den.

Denna alla hjärtans dag har jag träffat två personer jag håller kära, pratat i telefon med ytterligare tre, både skickat och fått vändagshälsningar av varierande slag. Jag har tänkt mycket på kärlek och vänskap och de olika former de visar sig i.

Som att bestiga ett stenblock i sommarnatten för att röka och dricka rödvin.

Som att en av de snällaste människorna jag någonsin träffat sätter sig bredvid mig på en kall betongbalkong, där jag hyperventilerar av panikångest, och inte lämnar mig förrän jag skrattar genom tårarna.

Som att äta frukost tillsammans, och bära gitarrer till bussen.

Som ett brev, skrivet på alviska, med texten till en sång vi sjöng i gymnasiekören.

Som milslånga chattkonversationer på Facebook där det svämmar över av ordskämt och tvetydigheter.

Som ett telefonsamtal där jag får frågan om jag vill vara best woman på ett bröllop, och jag svarar ja utan att ens veta vad en best woman är eller gör.

Som sena kvällar med tekoppar och saker som vi närmar oss försiktigt, saker som vi aldrig har berättat för någon förut.

Älskade vänner. Min kärlek till er – och er lika förunderliga kärlek till mig – är egentligen för stor och för svindlande för ord.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “Alla hjärtans dag

  1. Ah, vilka fina vänner du har! :) En blir alldeles varm av att läsa det du skrivit.

Kommentera

