En underskrift i taget

En underskrift i taget går jag mot magisterexamen. Det är ett sjå att få rätt papper, i rätt ordning, till rätt ställe. Min medstuderande och jag funderar över hur det är möjligt att betygsanhållan inte kan skötas elektroniskt, i denna teknologiens tid.

Men när jag sitter och småpratar med min professor på kontoret tänker jag, att det kanske är för det här. Vi språkas om hur svårt det var att få en danskavikarie för vårterminen, om vilka framtida jobb som kan tänkas intressera mig. Jag berättar att jag sökt ett sommarjobb med kriteriet att ha en svart basker, trots att jag endast äger en röd. Jag säger, att det vore en dröm att jobba med feministisk språkvetenskap, något där en kan kombinera svenska och genusvetenskap. Professorn skriver upp min e-postadress och telefonnummer ifall något sådant jobb skulle dyka upp. Jag ska tänka på dig, säger hon. Jag berättar att jag gärna skulle fortsätta studera, speciellt nu då jag har upptäck genusvetenskapen, men att jag måste arbeta först för att ha råd att studera vidare. Du är alltid välkommen tillbaka, säger hon.

Det här är något med akademin, kanske med hela den finländska universitetsvärlden, som jag tycker om. Att jag tilltalar min professor – en av de mest kunniga inom mitt ämne i hela landet – med förnamn och inte titel. Att titel inte omöjliggör förnamn. Att trösklarna är låga, att dörrar ofta står öppna. Studenter, forskare och professorer som delar samma korridor – jag tror det får kunskapen att flöda starkare. Som humanist känns det som det enda vettiga.

Det är också någon slags oklar kärlek.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “En underskrift i taget

  1. Jag blir så glad av att läsa att du fått trivas så bra med dina studier. Alla gör ju tyvärr inte det idag. Jag måste också erkänna att jag inte insett vilken tur vi har som studerar i Finland och inte behöver nia våra föreläsare, eller tilltala dem med titel.

    Gemenskapen är nog alltid större när personalen och studerande tillbringar mer tid tillsammans. Att studera på ett stort universitet utan personlig kontakt måste vara en mardröm.

    • Insikten om hierarkin – eller närmast frånvaron av den – inom universitetsvärlden var något som kom till mig mycket sent, kanske för att det känns självklart efter grundskola och gymnasium, där man också är ”du” med sina lärare? Jag har många gånger varit glad över att jag studerar vid ett ämne som, trots allt, är ”litet” och att gemenskapen då blir en helt annat än vid monsterstora universitet.

      • Samtidigt finns det ändå personer som försöker hålla stenhårt på den lilla hierarki som finns kvar. Det finns också personer som absolut ser sig som högre stående än dig som studerande och också som högre stående än sina kolleger.

        Universiteten, åtminstone i Svenskfinland, är också tyvärr en utmärkt grogrund för arbetsplatsmobbning. Intelligentian borde ju stå över allt vad mänskliga konflikter heter, men ibland har jag en känsla av att det nästan är tvärtom. Ju mer intelligent folk på ett ställe, ju mer fult spel i korridorerna är det. Tyvärr. Såhär som akademikerbarn ser man ibland den mörka sidan också.

      • Jag minns en diskussion jag hade för några år sedan med en kollega från mitt gamla jobb i Sverige. Vi jobbade på ett mejeri tillsammans. Han slutade sedan och läste till ekonom och flyttade till Norge och jobbade där på någon firma. Han sade att han blev chockad över konkurrensen mellan människor på det nya företaget, han var inte alls van vid det från den ”skyddade verkstad” som rådde där vi hade lärt känna varandra. Kanske är det så att ju mer prestigefyllt jobb, desto mer konkurrens, hård atmosfär, dålig stämning och mobbning…? Jag vet inte, bara en tanke.

  2. Ge mig pengar motsvarande en genomsnittlig lön och jag kan studera hela livet. Examen efter examen. Magister efter magister. Enda nackdelen med att studera är ekonomin, och den nackdelen är jättestor.

Kommentera

